*

enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Peruskoulu

Uuteen oppimisympäristöön tutustumassa

Olin viime viikolla pari päivää sijaistamassa Vantaan Hämeenkylän koulussa, joka toimii väistötiloissa Sanomalassa Vantaankoskella. Toisena päivänä sijaistin äidinkielen opettajaa, toisena teknisen käsityön opettajaa.

Kokemus koulukiusaamisesta!

Laitoin Ilta-Sanomille koulukiusaamiskokemustani!

Tässä tarina koulukiusaamisesta. Esikoulussa vuosina 1984-85 minua kiusattiin sen verran, että jouduin painimaan talvisin. Ala-asteella koulukiusaamista ei ollut juurikaan, mutta viidennellä tai kuudennella luokalla Pirkkalassa Naistenmatkan ala-asteella B-luokan Jussi veti minulta housut alas ruokajonossa.

Arno Kotron abessiivikoulu on olemassa vain meidän sukupolvemme peloissa

Arno Kotro varoitti meitä abessiivikouluista keväällä Ilta-Sanomien kolumnissaan. Nyt kolumni leviää taas somessa. Kotron kirjoitus oli uhkakuvien maalailussaan verrattavissa remppamieheen, joka heittelee värejä seinille sinne tänne ja toivoo jonkun jäävän kiinni.

Ope, mulla on nälkä

8.8. Iltalehti

Lapsiperheiden köyhyys näkyy kouluissa – ”Oppilas voi ilmoittaa, että hirveä nälkä, kun kotona ei ollut syötävää” 

Äärimmäisissä tapauksissa opettajat voivat joutua tekemään jopa lastensuojeluilmoituksia, mutta asiantuntijan mukaan näin käy vain harvoin.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salon mukaan koulu on paikka, jossa kaikki yhteiskunnalliset ilmiöt näkyvät.

Peruskoulun tasokurssit, päättökokeet ja ammattilukiot

Suomalaista koulujärjestelmää, joka on kansainvälisesti tuottanut pitkään hyviä tuloksia, mutta joka on osoittanut viime vuosina rapautumisen merkkejä, on haluttu uudistaa monin tavoin. Eräs tavoiteltava asia on ollut tehokkuus, esimerkiksi välivuosia on haluttu vähentää ja sosialidemokraateille tärkeäksi teemaksi on tullut nykyisellään riittämättömäksi katsotun pelkän peruskoulun kattavan oppivelvollisuuden laajentaminen.

Vaihtoehtoja ja valinnanvapautta charter-kouluista akatemiakouluihin

Yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu entistä heterogeenisemmaksi. Kaikille yhdenmukainen peruskoulu ei yksinkertaisesti palvele niitä kasvatuksellisia tarpeita, joita yhä useammalla perheellä ja yhteisöllä on.

Osa kouluista täyttyy täysin erilaisesta kulttuurista peräisin olevien maahanmuuttajien lapsista. Näiden koulunkäynti on myös useimmiten muita haasteellisempaa. Kantasuomalaisten lapset ja heidän erityistarpeensa jäävät entistä vähemmälle huomiolle.

Monikulttuurisuus osa koulujen yhteistä arvoperustaa

Viime aikoina on noussut tapetille monikulttuurisuusvastaisen ääriliikehdinnän tunkeutuminen koulujen arkeen ja liepeille. Lukuisat liikehdintää puolustelevat ovat ottaneet hampaisiinsa peruskouluissa tarjolla olevan monikulttuurisuuskasvatuksen ja -opetuksen, varsinkin yhden nimeltä mainitsemattoman koulun kohdalla. Huomion kohdistuessa vain yhteen kouluun, on unohtunut jotakin todella tärkeää, joka koskee kaikkia suomalaisia peruskouluja.

Jo joutui armas aika, ja alkoi opettajien palkkavaatimukset

Ei ehditty kauaa kesälomia vietellä, kun Rauman opettajankoulutusyksikön lehtori Lauri Kemppinen avasi sanaisen arkkunsa Satakunnan Kansan kolumnissaan 7.6.2017. Tämä on toki ollut odotettavissa. Ja loppuvuotta kohti palkkavaateet alkavat kiihtyä myös muilla aloin. Palkkavaateita siivittää myös orastava kasvukehitys, joka on luotu lähinnä yksityistalouksien kiihtyvällä velanotolla.

Lahden erityisopetuksen suunnittelijat?

Lahdessa on tapana valmistella asioita salassa ja senkin jälkeen kaikin mahdollisin tavoin olla kertomatta totuutta. Kuka on keksinyt, että Lahden erityisopetusta ajetaan alas koko ajan huonompaan suuntaan ja tehdään kokeilevaa kulttuuria oppilaiden ja heidän perheiden kustannuksella? Uusi suunta alkaa elokuussa ja siinä ovat samassa hyvin eri ikäisiä oppilaita alakoulun puolella ainakin.

 

Kansalaisvalmennus peruskouluun

Mikael Jungnerin nettikirjoituksessaan esiintuomien uusien koulun oppiaineiden virittämänä:

Olen itse miettinyt samaa: perusopetuksen tulisi painottua kansalaistaitoihin; miten yhteiskunnassa ja luonnossa toimitaan, miten hoidetaan omaan taloutta, hallitaan rahankäyttöä, toimitaan täydentyvässä vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä