enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Perussuomalaisten kiusaamisen ehkäisyohjelma

  • Perussuomalaisten Koulutusohjelma 2018
    Perussuomalaisten Koulutusohjelma 2018

MOT:n kiusaamisartikkeli (8.1.) kirvoitti laajan keskustelun koulukiusaamisesta sekä mediassa että somessa. Perussuomalaiset tarjoaa Koulutuspoliittisessa ohjelmassaan eväitä kiusaamisen ehkäisyyn. Kannattaa lukea Koulutuspoliittinen ohjelma kokonaisuudessaan. 

Listaan alle ehdotuksiamme koulukiusaamisen ehkäisyyn. Kommentoin alle jokaista kohtaa.

1. Pääasiallinen kasvatusvastuu on vanhemmilla

Lasten kasvatuksessa kodin merkitys on suuri. Koulun pääasiallinen tehtävä on opettaa lapsia, sivistää heitä. Koulu kyllä kantaa kortensa kekoon lasten kasvatuksessa, pääasiassa lapset kasvatetaan yhteisöllisyyteen. Lasten on opittava tulemaan toimeen toistensa kanssa.

Koulu pystyy jossain määrin korjaaviin toimiin, jos lapsella on ongelmia käytöksessään tai ei pärjää muiden lasten kanssa, mutta silloin koululle ja opettajille on eväitä tai resursseja, joita listaan alle.

2. Pienemmät luokka- ja ryhmäkoot

Tavoitteemme on, että peruskoulussa luokilla 1-4 olisi maksimissaan 18 oppilasta ja luokilla 4-9 24 oppilasta. Selvää on, kun luokka ei ole valtaisa, opettajalla on aikaa kaikille lapsille. 

Inkluusio eli erityisoppilaan sijoittaminen normiluokkaan ei kaikilta lapsilta onnistu. Oppilaalla voi olla niin suuria oppimis- tai tarkkaavaisuusvaikeuksia, että silloin tarvitaan pienluokkaa ja osaavan erityisopettajan jatkuvaa tukea. Joillain oppilailla voi olla myös käyttäytymishäiriöitä, pienluokissa erityisopettajien tukena on koulunkäyntiavustajia, joita normiluokissa ei juuri ole.

3. Opettajien auktoriteetti ylläpitää järjestystä palautetaan

Auktoriteettiä ei saa sekoittaa autoritäärisyyteen. Auktoriteetti tarkoittaa vaikutusvaltaa, kun taas autoritäärisyys tarkoittaa epädemokraattista johtajuutta, joka ei ole enää tätä päivää. 

Tietenkin aikuisella opettajalla pitää olla vaikutusvaltaa oppilaisiin nähden. Vaikutusvaltaa pitää käyttää oikein lapsen hyväksi. Kaikilla opettajilla ei ole sisäsyntyistä auktoriteettiä, vaan se tulee ajan ja kokemuksen myötä.

Lempeäkin opettaja voi auktoriteetti.

Kannattaa perehtyä myös Perusopetuslakiin kokonaisuudessaan. Erityisesti kannattaa tutustua seuraaviin kohtiin:

a. oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön - luku 7, pykälä 29

b. oppilaan velvollisuudet - luku 7, pykälä 35

c. kurinpito - luku 7, pykälä 36

Järjestyksen pitoon opettajille on annettu selkeät ohjeet. Tarpeen vaatiessa opettajalla on oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita tai tarkastaa oppilaan tavarat. Opettajaurani aikana en usein ole joutunut edellä mainittuihin toimenpiteisiin.

4. Puhelimien käyttökielto oppitunneilla

Joissakin maissa kuten Ranskassa kouluissa on jo kännykkäkielto. Suomessa puhelimia käytetään opetuksessa. Tavoite on luvaton kännykän käytön kieltäminen. Jos puhelinta ei oppimisessa tarvita, kännykkä pidetään repun taskussa. Joissain luokissa puhelimet kerätään koulupäivän alussa kännykkälokerikkoon. 

Välitunneilla ei puhelimia tarvita, paras olisi, että lapset menisivät ulos leikkimään raittiiseen ulkoilmaan. 

Olen vain kerran joutunut ottamaan oppilaalta puhelimen pois, kun hän häiritsi tahallaan opetusta soittamalla musiikkia kovaäänisesti.

5. Maahanmuuttajalapsille kielenopetuksesta ja koulukelpoisuudesta on huolehdittava eriytetysti

Kun suomea taitamaton lapsi tulee kouluun, hänelle on tarjottava paikka vastaanottoluokkaan, jossa hänelle opetetaan suomen kieltä. Kotikaupungissani Vantaalla ko. luokassa ollaan vuoden, mutta mielestäni kaksi vuotta olisi sopiva aika. Kun maahanmuuttajalapsi siirretään normiluokkaan, oppilas saa vielä pitkään laaja-alaisen erityisopettajan tukea.

Vantaalla maahanmuuttajataustaisten määrä hipoo jo 25 prosenttia, joten täydelliseen tukeen ei yksinkertaisesti ole varaa. Joskus maahanmuuttajalapsi on jouduttu sijoittamaan suoraan normiluokkaan, siellä hän sitten istuu luokassa ymmärtämättä juuri yhtään mitään.  Silloin opettaja on ihmeissään.

Suurin osa vieraskielisistä lapsista on maahanmuuttajataustaisia, joten he aloittavat koulunsa suoraan normiluokassa, koska he osaavat jo suomea. Osa heistä on jo syntynyt Suomessa.

6. Koulurauha-asiamies ratkomaan kiusaamistapauksia

Koulu pystyy yhteistyössä kotien ja muiden tahojen kanssa ratkomaan suurimman osan kiusaamistapauksista, mutta joskus kiusaamista ei saada loppumaan, vaikka kuinka osallistutaan KivaKoulu-ohjelmiin ja panostetaan yhteisöllisyyteen. 

Pahin tilanne on, kun kodeista ei tule apua. Joskus voi olla niin, että kiusatun ja kiusaajan vanhemmat ovat riitautuneet, silloin olla pattitilanteessa.

Ratkaisuksi Perussuomalaiset esittää koulun ulkopuolista neutraalia koulurauha-asiamiestä. Ajattelen niin, että koulutukseltaan hän olisi juristi. Ainakin isoimmilla kunnilla olisi varaa palkata koulurauha-asiamies, pienemmät kunnat voisivat tehdä keskenään yhteistyötä.

7. Jos mikään ei auta, kiusaaja vaihtaa koulua, ei kiusattu

Yleisen oikeustajun mukaan ei ole mitään järkeä, että syytön vaihtaa koulua, vaikka joskus kiusaamistapaukset voivatkin olla kompleksisia. Urani aikana muistaakseni koulustani on yksi kiusattu muutti toiseen lähikouluun, minkä koin todellisena vääryytenä. Maalla koulun vaihtaminen on ongelmallista pitkien matkojen takia.

* * *

Omia havaintoja kokemukseni myötä:

Koulu on yhteisöllinen paikka, kaikkien on tultava toimeen toistensa kanssa, samoja sääntöjä on noudatettava. Kun yksittäinen opettaja panostaa iloiseen yhdessäoloon ja opetukseen, kiusaamista esiintyy todennäköisesti vähän.

Kouluissa pitää olla selkeät kiusaamisenesto-ohjelmat, joissa on selkeät mallit, kuinka toimitaan, jos kiusaamista esiintyy. Ennaltaehkäisy on oleellista joka tasolla. Jotkut koulut käyttävät KivaKoulu-ohjelmaa, omassa koulussani käytettiin myös LionsQuest-ohjelmaa

Itse käytin Leijona-ohjelmaa melko säännöllisesti, Leijona-tunneilla oppilaat tutustuivat toisiinsa, tehtiin paljon erilaisia ryhmäytymisleikkejä. Ryhmät tehtiin arvalla, ryhmän rooleja vaihdettiin.

Velttoilulla ja silmien ummistamisella kiusaaminen ei lopu.

Toivottavasti kukaan reksi ei koskaan sano, että meillä ei kiusaamista tapahdu, koska meillä on nollatoleranssi. Kun lapsia on paljon koolla, kiusaamista esintyy enemmän tai vähemmän, koulun pitää tietenkin karsia kiusaaminen minimiin.

Ongelma on, että osa kiusaamisesta tapahtuu koulun ulkopuolella, kotipihoilla, harrastuspiireissä tai netissä. Koulun suora toimivalta ei ulotu koulun ulkopuolelle, joten valistus on kova sana koulussa yhä edelleen.

Raaimmat kiusaamis- ja väkivaltatapaukset ovat aina poliisiasioita.

* * *

Olen päässyt vaikuttamaan puolueen Koulutuspoliittiseen ohjelmaan peruskoulun osalta sekä v. 2015 että 2018. 

Olen myös Opetushallituksen OPH:n johtokunnan varajäsen. Puheenjohtajan paikka on meillä, OPH:ssa nuijaa heiluttaa kokenut ja osaava ja muutenkin mukava mies, Kari Salminen.

https://kaiarilundell.blogspot.com/2019/01/perussuomalaisten-kiusaamisen.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Koskee myös koulukiusaamista politiikan kentällä. Ei valtamedia eikä poliittinen, taloudellinen tai kulttuurielämää edustava establishment saa kiusata tai syrjiä Perussuomalaisia tai suosia liikaa vanhoja päälinjan puolueita. Media tekee tätä usein ja asettaa em. isot puolueet vaalitentteihin ja ym. juttuihin ikään kuin itsestään selvinä vaihtoehtoina. Olisiko Suomessa tullut aika hieman tuulettaa politiikan vakiintuneita ja itsestään selvinä pidettyjä suuntalinjoja? Tämä siksi, että maailmalla virtaavat muutoksen tuulet eikä kasvavaa levottomuutta tai ulkopuolista manipulaatiota voida kohdata pelkästään poliittisesti korrekteja mantroja hokemalla.

Käyttäjän IiroOrava kuva
Iiro Orava

Perussuonalaiset ovat Suomen suurin ja järjestäytynein kiusaajaporukka. Aloittakaa omasta puolueesta. Näytätte todella hyvää esimerkkiä nuorille. Häpeäisitte.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

No nopeastihan se kiusaaja sieltä ilmestyi trollaamaan täysin asiallista kirjoitusta. Viiteryhmä ei taida olla perussuomalaiset. Epäilen, että ei kykene edes häpeämään vaikka aihetta olisi.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

#2

Mistähän johtuu, että suuri osa tämän palstan ahkerimmista kiusaajista ja paskanpuhujista on tuttuja rasmus -ryhmän vihasivustolta?

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Artikkelini käsittelee koulukiusaamista ja ratkaisumalleja, joilla ehkäistään sitä. Tietenkin toivon, että kirjoitukseni ensin luetaan ja sitten vasta kommentoidaan kirjoitukseni pohjalta, tai edes sinne päin.

Pelkän kirjoituksen otsikon perusteella ei kannata edes keskustella.

Turhauttava, jos kommentoidaan jotain aivan muuta, kirjoittamiseen meni aikaa kumminkin sellainen tunti, kait. Kun keskittyy, ei sitä kelloa vilkuilla.

Asiallista keskustelua asiasta siis :) Kiitos.

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Itselle ensimmäinen mielikuva otsikosta kyllä oli, että kiusaaminen joka kohdistuu persuihin, on aiheena :D

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Mika Riekki

Joo, kyllä sen näinkin voi kuvitella, itse en tajunnut, että tuollakin tavalla voi tulkita :)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ehdotatte siis julkisten virkojen lisäämistä. Eikös se olekaan ylisuuri ja pelkkiä loisia täynnä se julkinen sektori?Sitähän lauma persuja täällä Puheenvuorossakin kovin usein toitottaa. Yhden kunnanvirastossa kiukkuisten vanhempien toimeksiantoja odottelevan juristin kustannuksilla saisi varmaan neljä avustajaa tai pari yhteisöpedagogia tai aika paljon yhteisöllistä kerhotoimintaa ym. kouluille.
Miksi korostaa ”puolueettomuutta”? Se vaikuttaa koulun ammattilaisten halveksimiselta. Mitä vikaa mm. opettajien ja koulukuraattorien työssä on?

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Esa Mäkinen

Et ilmeisesti sisäistänyt, mitä kirjoitin. Koulun ammattilaisia ei halveksita. Jos luit ohjelmaa kunnolla, niin huomasit, että nimenomaan tähdätään koulun ammattilaisten tukemiseen.

Tiedät aivan hyvin, että joskus on kiusaamistapauksia, joita koulu ei saa hoidettua. Siksi ehdotamme koulurauha-asiamiehiä.

Lapsen kannalta on täysin kestämätöntä, jos kiusaamista ei saada loppumaan. Pahimmissa tapauksissa kiusattu on joutunut vaihtamaan koulua. Koulurauha-asiamies on kiusaamistapausten hoitamisen perälauta, kun mikään muu ei auta.

Opettajien ja koulukuraattorien työssä ei ole mitään halveksittavaa, päinvastoin, molemmat ammatit ovat mitä arvostetuimpia ammatteja.

Luuletko tosissaan, että minä halveksisin opettajia? Opetin vakituiseen 36-vuotta ja vieläkin teen säännöllisesti maikan sijaisuuksia. En missään nimessä liittyisi puolueeseen, joka ei olisi koulutuksen puolella. Jos halveksisin opettajia, halveksisin myös itseäni. Sitähän en tee.

Perussuomalaiset on aina pienen ihmisen puolella. PS oli tutkitusti viime eduskuntavaalien suurin työväenpuolue, mitä äänestäjäkuntaan tulee.

Katkelma Perussuomalaisten arvoista:

"Kansan asialla

Julkisen vallan pitää auttaa suomalaisia kehittymään, jotta maamme kehittyy. Muun muassa tästä syystä perussuomalaiset on sivistystä ja koulutusta puolustava liike.

Puolueemme kutsuu kaikkia suomalaisia rakentamaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja osallistumaan historian kirjoittamiseen. Toimintamme perustana ovat oikeudenmukaisuus, inhimillisyys, rehellisyys ja tasa-arvo. Kunnioitamme työtä, yrittämistä, totuutta ja yksilön henkistä kasvua. Maailmankuvassamme oleellista on arvostaa yksilöä sellaisenaan ja osana merkityksellisiä yhteisöjään, kuten perhettä.

Sukupolvet ylittävänä tavoitteenamme on kestävä kehitys kaikilla hyvinvoinnin mittareilla tarkasteltuna: Maamme tulee jättää uusille sukupolville sosiaalisesti, taloudellisesti, sivistyksellisesti ja ekologisesti sekä moraaliselta tasoltaan paremmassa kunnossa kuin se on tänä päivänä."

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyse ei nyt ollut sinusta, vaan perussuomalaisista ehdotuksista.
Jäi kyllä edelleen epäselväksi, mitä se perälauta oikein tekisi. Ja minusta teillä on kyllä vähintään iso mittakaavavirhe, jos tosissanne esitätte, että koulukiusaamisen perälaudaksi sopivin olisi kunnallinen kokopäiväinen juristi nimikkeellä koulurauha-asiamies. Ja mitä se puolueeton -sana tässä nyt oikein tarkoittaa? Minä epäilen, että kyseessä on vain ”kansan” kosiskelu (joka tietysti onkin vaaliohjelmien päätarkoitus). On näet suorastaan kansanhuvi väittää, että ’koulu ei tee mitään’ -sillä saa aina somessa tunteet kuohumaan ja angry mobin liikehtimään.

Perussuomalaisten piiristä on tullut niin paljon kouluvihamielistä, valheellista moskaa, jolla on häikäilemättä pyritty saamaan itselle julkisuutta tai uhriutumaan, että en yhtään luota teikäläisten hyvään tahtoon kouluasioissa. On siinä varmaan ollut sinullakin kokeneena opettajana ihmettelemistä.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård Vastaus kommenttiin #9

Ei liity aiheeseen, mutta pakko sanoa...

Tultiin illalla tyttären kanssa lukion mainostus -illasta kotiin. Oli aivan mahtavia opettajia ja opoja paikalla mainostamassa juuri heidän lukiotaan.

Kaikista paikalla olleista opettajista tuli sellainen kuva, että ovat ennemmin lundelleja kuin mäkisiä.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell Vastaus kommenttiin #9

Esa Mäkinen

Perussuomalaiset eivät ole kouluvihamielisiä, vaan päinvastoin. Kannattajamme keskinmäärin eivät ole hyvin toimeentulevia, rikkaita ihmisiä, vaan aivan tavallisia ihmisiä. Silloin koulutusta arvostetaan, koska peruskoulu aivan viime vuosia lukuunottamatta on ollut sosiaalisen nousun väylä. Nyt ikävä kyllä syrjäytyminen on alkanut periytyä.

Käytännön tasolla esim. Vantaalla kaupunginvaltuustossa Perussuomalaiset ovat olleet kovimpia koulutuksen puolustajia. En tiedä puoluetaustaasi, tarkistin käyttäjäesittelysi, jossa totesit olevasi "ruskeaoikeiston kiusankappale", mutta jos viitsit, voit tarkistaa esim. Vantaan Vihreiltä valtuustoryhmäni toiminnasta koulutuksen suhteen.

"Koulu ei tee mitään" -väittämiä en ole kuullut PS-päättäjien viljelleen.

Kysyit, mitä puolueeton-sana merkitsee koulurauha-asiamiehen yhteydessä. Nimenomaan sitä, mitä sana puolueeton tarkoittaa. Kyse ei ole siitä, onko kiusaamistapauksia käsitelty kouluissa puolueellisesti tai puolueettomasti. Uskon tietenkin jälkimmäiseen. Mutta kyse on aina kokemisesta, pahimmissa, ratkaisemattomissa kiusaamistapauksissa, täysin ulkopuolinen henkilö koetaan puolueettomaksi.

Kuten tiedät, se viimeinen perälauta on poliisi. Silloin on asiat huonosti, jos koulu tai kiusatun vanhemmat joutuvat ottamaan yhteyttä poliisiin. Tavallaan peli on jo menetetty, ja pitää ottaa huomioon, että poliisinkin resurssit ovat rajalliset.

On itsestään selvää, että Perussuomalaiset haluavat, että kouluissa olisi riittävä resurssi niin kiusaamistapausten selvittelyyn kuin itse varsinaiseen perustoimintaan eli opettamiseen.

Koulutusleikkaukset ovat olleet kansallinen agenda hallituskoalitiosta huolimatta, ainakin viimeiset kolme hallitusta ovat leikanneet koulutusta tasatahtiin. Isot puolueet yksi kerrallaan istuvat hallituksessa ja leikkaavat, oppositiossa ollaan taas niin koulutusmielisiä että.

Olin OAJ:n valtuutettuna mielenilmauksessa ennen viime eduskuntavaaleja Paasikiven patsaalla. Komeita puheita pidettiin patsaan jalustalla. Kaikki puolueet puolustivat koulutusta, niin hallituksen edustajat kuin oppositio. Kun uusi hallitus muodostettiin, ja koulutusleikkaukset alkoivat taas.

Persussuomalaisten Koulutuspoliittinen ohjelma on juureva ja selkeä, koska ehdotamme ymmärrettäviä toimenpiteitä. En ole nähnyt yhdenkään muun puolueen ohjelmia käsiteltävän avoimesti esim. täällä Uuden Suomen palstoilla.

Miksi?

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

"Ehdotatte siis julkisten virkojen lisäämistä. Eikös se olekaan ylisuuri ja pelkkiä loisia täynnä se julkinen sektori?Sitähän lauma persuja täällä Puheenvuorossakin kovin usein toitottaa."

Persuista en tiedä, mutta varmaan löydät esimerkkejä tuolle väittämällesi?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset