enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Ilmailumuseon paikka on Vantaalla

On erikoista, että Tampereen lentoliikenteen kehittämisjohtaja Marja Aallon täytyy todeta, että ”Ilmailumuseo on lähes kansallisaarre” (Vantaan Sanomat 24.11.). Samalla hän pohtii Twitterissä, löydettäisiinkö Ilmailumuseolle paikka Tampereelta

Pitäkööt Tampere Muumi- ja Lenin-museonsa, Ilmailumuseon paikka on itseoikeutetusti Vantaalla. Ilmailukaupunkina Tampere ei ole mitään Vantaaseen verrattuna. Vantaalaiset ovat pienestä pitäen hengittäneet sisäänsä kerosiinia, tänne ei tarvitse muuttaa, jos lentomelu häiritsee. 

Vantaalla ei ole kuin kaksi merkittävää museota, joihin kannattaa panostaa kunnolla, Heureka ja Ilmailumuseo. Helsingin museoiden kanssa ei kannata lähteä kilpasille.

Toivottavasti Ilmailumuseo löytää pian tilat lentokentän läheisyydestä. Pidemmän päälle olisi parempi, että museolle rakennettaisiin asianmukaiset ja väljät tilat. Mielestäni Vantaan kaupunki voisi aivan hyvin satsata museorakennukseen. Järjestetään arkkitehtuurikilpailu. Mikään ei estä, etteikö Vantaaltakin voisi löytyä wau-arkkitehtuuria.

Vantaa tunnetaan parhaiten lentokentästään. Ilmailumuseo sopii sen oheen vaikka Aviapolikseen kuin nappi silmään. Pitää muistaa, että lentoasema on melkoinen stop over -kenttä. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on todennut, että Helsingin pitää kaapata stopover-matkustajat kaupunkiinsa. Kyllä Vantaankin kannattaisi ottaa oma siivunsa stop over -matkustajista.

Onneksi ei olla aivan toimettomina, sillä Suomen Ilmailumuseosäätiö käy paraikaa neuvotteluja LAK Real Estate OY:n kanssa uudesta tilasta, joka on entinen Finnairin Cargo-rakennus Rahtitie yhdessä. Tila on huomattavasti suurempi kuin nykyinen ja sijainniltaan mielettömän hieno aivan lentokentän kupeessa. Stop over-matkustajien olisi silloin kätevää pitää pieni breikki Ilmailumuseossa.

Vantaan kaupunki voisi vahvemmin tukea Ilmailumuseosäätiön toimintaa palkkaamalla museoamanuenssin ja muutamia muita työntekijöitä. Museo ei voi olla pelkkä lentokonevarasto, vaan toiminnan apuna pitäisi olla museoalan ammattilaisia.

Suomessa on paljon pikkumuseoita, joissa on hienoja lentokoneharvinaisuuksia. Museoiden käyntimäärät ovat pieniä. Harvinaiset museolentokoneet kannattaisi keskittää yhteen paikkaan, Ilmailumuseoon, jotta lentokoneharvinaisuudet olisivat kaikkien nähtävillä.

Lentokenttää kehitetään muutenkin, kun kakkosterminaalin eteen rakennetaan uusi terminaali lähteviä matkustajia varten. Suunnittelijana on sama arkkitehtitoimisto, joka suunnitteli myös Helsingin keskustakirjasto Oodin. Terminaalista tulee samantyyppinen puurakennus.

Vantaa on lentokenttäkaupunki ja llmailumuseo on vantaalainen kansallisaarre.

https://kaiarilundell.blogspot.com/2018/11/ilmailumuseon-paikka-on-vantaalla.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ilmailumuseon oikea paikka olisi Malmin lentokenttä, jonne voisi tuoda myös Suomen Ilmavoimamuseon kokoelmat Tikkakoskelta. Näin saataisiin aikan maailmanluokan nähtävyyt. Niin Seutulan kuin Tikkakoskenkin museot ovat nyt vähän syrjässä. Kunnon ilmailumueon rekentaminen Malmille tietysti edellyttäen, että Malmin lentokenttää ei ainakaan aivan kokonaan hävitetä. Tämä toki on vain toivorikasta utopiaa,

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Jaakko Aalto

Olen samaa mieltä kanssasi, että Malmin lentokenttä on säilytettävä. Mutta Ilmailumuseolle paikka on huono. Malmille ei viitsi kuin ilmailusta todella kiinnostuneet ihmiset mennä.

Nyt keskustellaan / neuvotellaan Finnairin suurta Cargo-rakennusta Rahtitie 1 Ilmailumuseon paikaksi. Rakennus on jo valmiina ja aivan lentoaseman vieressä. Sinne on stop over -matkustajien helppo piipahtaa. Myös kaikki, jotka matkalle lähtevät, voisivat ajoittaa kentälle tulon hieman varhaisemmaksi museovierailua varten.

Muut museovieraat voivat museovierailunsa lisäksi mennä lentokentän tasanteelta katselemaan elävää ilmailua, kun koneet nousevat ja laskeutuvat. Samalla he voivat haistella sitä kerosiinin hajua ja kuunnella, kun suihkumoottorit ärjyvät, ja retken päätteeksi vaikka syödä jossain lentoaseman ravintolassa.

Vantaa on Suomen ilmailun kehto, Malmikin kuului aikanaan Vantaalle, silloiselle Helsingin maalaiskunnalle. Vantaa on itseoikeutettu paikka Ilmailumuseolle.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Vantaan ilmailumuseo jäisi todellakin torsoksi ilman Tikkakosken kokoelmiin sisältyviä hävittäjäharvinaisuuksia.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

J-P Kosonen

Samaa mieltä, uudessa Cargo-halliin suunnitellussa museossa olisi kunnolla tilaa. Kannattaa ilman muuta laittaa suomalaiset lentokoneharvinaisuudet ja muut helmet samaan koriin.

Tikkakoski se vasta syrjässä onkin. Opiskelin maikaksi aikoinaan Jyväskylässä. Lensin aina kotiin joka toinen viikko kotiin pesettämään äidillä pyykkiä. Tikkakoski on korpea, Jyväskylästäkin on jonkin verran matkaa, harva sinne museoon viitsii mennä.

Voisin kuvitella, että isoon museoon saataisiin omat osastonsa sekä siviili- että sotakoneille. Cargo-hallissa on muuta pienempää tilaa vaikka erilaisille lentosimulaattoreille tai kokemustiloille. Turbulenssisimulaattori voisi olla mahtava, miksei voitaisi tehdä huone myös lentosilmukalle tai vastaaville. Ihmiset haluavat myös kokea.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Ilmailumuseo on todella loistava ja hyvinhoidettu kokonaisuus. Aivan ykköstä on se, että museon yhteydessä toimii myös muutama simulaattori, joissa lentämistä voi kokeilla itse, hyvän opettajan johdolla.

Nyt, kun Hki-Vantaalle menee VR:n pisararata, pääsee Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta sekä lentokentälle että Ilmailumuseolle todella helposti.

Ilmailumuseon kotisivuilta näkee, mitä museolla milloinkin tapahtuu, ja kahvila-ravintolassa siellä on mukava piipahtaa vaikka ihan muuten vain.

http://ilmailumuseo.fi/

- - -

Mitä Malmin lentokentän vainoamiseen tulee, niin on lähinnä ajatuksen köyhyyttä, jos lentokentän ei sallita jatkaa nykyisellä paikallaan. Todellista DDR-meininkiä.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Johanna Siren-Kaplas

Kirjoitat täyttä asiaa joka sanalla.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Olisin antanut ääneni ilmailumuseon sijainniksi Malmin lentokentälle, mutta siinä on yhtenä syynä se, että se on maailman järjettömin asuntorakentamisen paikka perustamisolosuhteiden vuoksi.
Kun Fallkullaa siinä vieressä rakennettiin selvisi, että viemäritkin piti perustaa paalutuksin. Mitään kalliimpaa paikkaa rakentaa, siis rakennusteknisesti huonompaa, saa Suomesta hakea.
Politiikkojen periaatteellinen jääräpäisyys hakee tässä asiassa vertaistaan. Se alue on suota ja savea, no osin nykyisin asfaltilla päällystettyä.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Matti Nurmi

Järjettömyydellä ei ole rajaa. Malmin lentokenttä on kulttuurihistoriallisesti arvokas, sen tuhoaminen on raiskausta.

Helsinki anasti puoli Sipoota, kyllä siellä rakennusmaata on. Pääkaupunkiseudulta löytyy hyvää rakennusmaata muualtakin, Helsinki ei ole koko pääkaupunkiseutu. Erittäin hyvä paikka rakentaa asuntoja on Kehäradan varsi, joka pääosin on vielä pöpelikköä ja metsää. Ja se rata valmiina :)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset