enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Maksuton joukkoliikenne HSL-alueelle

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) toimintatulot v. 2017 (674,2 Meuroa) koostuivat:

– lipputulot 51 %
– jäsenkuntien maksamat kuntaosuudet 46,5 %
– muut tulot 2,5 %.

Melkein puolet HSL:n tuloista tulee jäsenkuntien kuntaosuuksista.

Pääkaupunkiseudulla jopa eläkeläiset maksavat pientä ryhmää lukuunottamatta itse matkansa. Monessa eurooppalaisessa kaupungissa kuten Lontoossa yli 60 vuotta täyttäneet kaupunkilaiset saavat matkustaa maksutta.

Tallinnassa joukkoliikenne on kaupungin asukkaille maksuton. Euroopassa ja Yhdysvalloissa on muitakin kaupunkeja, joissa joukkoliikenne on käyttäjille maksuton. Matkustajamäärät ovat ovat kasvaneet moninkertaisiksi.

HSL:n kuntaosuudet ovat 313,3 Meuroa, mutta pitää muistaa, etää maksajina on monta kuntaa.

HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo sekä vuoden 2018 alussa mukaan liittyneet Siuntio ja Tuusula. (HSL:n sivut)

Kun Helsinki siirtyy puistokatuihin, yksityisautoilu tukittuu varmasti, mikä ilmeisesti onkin puistokatujen rakentamisen perimmäinen syy. Todennäköisesti, kun puistokadut ovat valmiit, HSL:n on pakko siirtyä maksuttomaan joukkoliikenteeseen. Helsingin seudun asukasluku kasvaa tulevaisuudessa vääjäämättä merkittävästi, ja Helsingin niemi on kapea. Voi olla, että Helsinki siirtyy jopa tietulleihin, jotta liikennettä saadaan rajoitetuksi.

Maksuton joukkoliikenne HSL-alueella lisää varmasti yritteliäisyyttä ja toimeliaisuutta, koska silloin kaikki pääsevät liikkumaan, vanhukset ja työttömätkin. Verotulot kasvavat aina toimeliaisuuden myötä. Välillisiä säästöjä tulee siitäkin, kun vanhukset eivät makoile nurkissaan tai sairaaloissa.

Isoissa kaupunkikeskittymissä joukkoliikenne on takuuvarmasti toimivampaa ja ekologisempaa kuin yksityisautoilu.

Maksutonta joukkoliikennettä tulee harkita tosissaan. 

Kaupungit hassaavat rahojaan mitä ihmeellisimpiin kohteisiin kuten vaikkapa potilastietojärjestelmä Apottiin. Vantaalla suunnitellaan suuruudenhullua urheilupuisto Elmoa, vaikka kaupungissa on ennestään varmaan Suomen ennätysmäärä urheilupuistoja.

Sitä paitsi maksuton joukkoliikenne on mitä merkittävintä demokratiaa, sillä se kuuluu kaikille.

http://kaiarilundell.blogspot.fi/2018/05/maksuton-joukkoliikenne-hsl-alueelle.html

* * *

HS 23.5.

Tallinna rikastui ilmaisella joukkoliikenteellä – nyt Viro haluaa muuttaa koko maan bussilinjat maksuttomiksi

Vuonna 2013 Tallinnan kaupunki päätti aloittaa ilmaisen joukkoliikenteen kaupungin asukkaille. Se oli riski, joka kannatti.

Viiden vuoden aikana noin 35 000 ihmistä on siirtänyt kirjansa muista kunnista Tallinnaan. Uusien veronmaksajien vuoksi Tallinna on tehnyt voittoa ilmaisella joukkoliikenteellä jopa 20 miljoonaa euroa vuosittain.

Kriitikoiden mielestä maksuttoman joukkoliikenteen menestystarina on tapahtunut ympäryskuntien kustannuksella: Tallinnan uudet verotulot ovat olleet suoraan pois muiden kuntien verotuloista.

Kaupungin ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä, Tallinnan kaupungin virkamies Allan Alaküla, haluaa kuitenkin painottaa, että suurin osa uusista veronmaksajista asui kaupungissa jo valmiiksi.

– Eivät ihmiset ole muuttaneet tänne pelkän maksuttoman joukkoliikenteen takia. Kyse on siitä, että ne kaupungin asukkaat, jotka olivat syystä tai toisesta ennen kirjoilla muissa kunnissa, saivat tarpeeksi hyvän syyn siirtää kirjansa tänne, Alaküla sanoo.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Kuka maksaa maksuttoman joukkoliikenteen?

Kenelle taas jää mustapekka?

Julkinen paisuu, kuin pulla taikina. Kyllä se vielä lässähtää.

Katrin Boullenot

Entäs yksityisautoilu? Sitäkö kannatat? Kaikilla ei ole autollaan.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Kannatan maksuttomuutta, Maksuttomuus pitää osana hyvää ilmastopolitiikkaa ulottaa kaikkialle.

Tosin jos rahaa ei heti ole siihen, että koko Suomen joukkoliikenteestä tulisi maksutonta, niin liikkeelle asiassa pitää lähteä pohjoisen linja-autoilla.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

maksuton terveyshuolto,kirjastopalvelut,museot,uimahallit,-mihin järjestykseen mitäkin halutaan laittaa,?

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Aivan noin. Ja maksuton kenelle, tai miksi.
Entä sitten alennukset?

Jos joku ansaitsee ilmaisen uimahallilipun, tai 50%:n alennuksen, niin se on tällä hetkellä sopeutumiseläkkeellä oleva entinen kansanedustaja.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

En kannata ilmaista joukkoliikennettä.

En kannata että ihmiset siirtäisi kirjansa Helsinkiin/HSL:n alueelle että saisivat ilmaisen matkalipun, mikä sitten näivettäisi naapurikuntia. Kasvukeskukset imuroi muutenkin ihmisiä, joten turha voimistaa kehitystä. Pidetään Suomi asuttuna.
Nykyinen systeemi missä koko Helsinki on yhtä vyöhykettä on tasa-arvoisempi malli ja olen sen kannalla.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Olen pitkälti samaa mieltä. Näkisin kuitenkin, että ihmisten pitäisi saada samat edut aina, riippumatta siitä missä asuu.

Tarkoitan: pääkaunkilisä pitäisi poistaa.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Kaikkien ennustusten mukaan PSK-seutu ympäristöineen tulee kasvamaan rajusti oli joukkoliikenne maksuton tai ei. Maksuton joukkoliikenne sujuvuuttaa liikkumista selkeästi, kun tiedetään, että Helsinki joka tapauksessa tukittaa yksityisautoilua puistokaduilla.

Maksuton joukkoliikenne lisää ulkomaisten mallien kuten Tallinnan mukaan toimeliaisuutta ja yritteliäisyyttä, mikä tuo alueelle verotuloja. Pidemmän päälle voi käydä jopa niinkin, että maksuton joukkoliikenne tuokin säästöjä. Silloin rahoja voi siirtää koulutukseen tai terveydenhoitoon tms.

Kehitystä ei voi eikä kannata estää keinotekoisesti, PKS-alue on ja tulee olemaan Suomen talouden veturi. Pakittamalla Suomi näivettyy.

Toivottavasti muut Suomen keskukset pysyvät elinvoimaisena, silloin maaseutukin voi hyvin.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Hyvä ajatus. Yksinkertaistaa elämää ja valintoja.

Olen itse hesalainen. Mutta käyn enemmän muiden maiden kaupungeissa kuin Hesan keskustassa, joka täynnä ankeita rakennuksia ilman arkkitehtuuria, ahdas, rapautunut ja ikävä liikkua jalan eikä siellä ole mitään miksi sinne mennä. Siellä täällä muutama törkeän ylihintainen ravintola tai muu liike.

Viherpiipertäjät saavat puolestani tehdä kivikylälleen mitä lystäävät. Tehkööt vaikka muurin sen ympärille ja seinät täyteen kieltotauluja ja katujen laidoille tuplamäärä liikennemerkkejä ja peltipoliiseja. Suomalaista virkamieshulluutta parhaimmillaan, jota vahtii ylikomisario Pasterstein tutkapistooli ja alkoholimittari ojossa. Eihän tällaista sekotouhua ole missään muualla maailmassa.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

En ole hetkeen aikaan huonompaa kommenttia lukenut. Ehkä on päässä vikaa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#10. Eikö ollut kommentti mieleen. Tuliko paha mieli. En voi auttaa. Kerroin miten näen nykyisen Hesan. Tunnen kylän pitkän ajan takaa ja olen asunut Hesassa useammassa paikkaa alkaen keskustasta lähiöihin. Olen käynyt koulua ja opiskellut yli 10 vuotta keskustassa. Perustelin runsaasti miksi olen pettynyt Hesaan.

Vertasin Hesaa myös niihin lukuisiin kaupunkeihin, joissa olen käynyt tai asunut. Hesa on ahdistava kyttääjien sääntöviidakko. Hesassa ei koskaan keskustassa tunne oloaan rennoksi ja kotoisaksi.

Maksutonta julkista liikennettä olen kannattanut aina.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen Vastaus kommenttiin #13

Jo se, että käyttää Helsingistä nimeä "Hesa", kertoo, että kirjoittaja ei tiedä kaupungista yhtään mitään.

Katrin Boullenot

Kaikki eivät pääse liikkumaan Euroopan ja maailman muissa kaupungeissa. Olisi hyvä jos olisi mahdollisuus liikkua omassa edullisemmin.
Tosin itse tulin illalla Pariisista,mutta haluaisin katsella Helsinkiäkin

Fastservice international

Kaikesta alkaa aina kohu, mistä rahat?

Yhteiskunta on meitä ihmisiä varten. Maataloustuilla rahoitetaan s ja k kauppojen johtajien tilipusseja maksattamalla osa viljelijän palkasta ja tuotteiden hinnasta.. Maanviljelijälle se on lähinnä henkireikä, eliitille ilmaista rahaa.. Niinkuin osinkoa maksavat yritykset jotka saavat valtiontukea. Maanviljeljäkin saisi osansa jos kauppa ei nappaisi kohtuutonta siivua.

Kyllä meillä on varaa kun priorisoidaan oikein ja meidän myös pitää keskittyä luomaan kansalaisille mahdollisimman hyvät oltavat muuta ratkaisua pahaan vointiin ei ole.

Suomalaisina meillä on mahdollisuus näyttää esimerkkiä maailmalle.

Isommassa kuvassa poliittisen kaaoksen on tarkoitus tuoda esille johtajien oikea nahka esille, jaa saada meidät ihmiset vaatimaan mikä meille kuuluu. Ja sen myös tulemme saamaan.

Nopeasti vai hitaasti riippuu myös sinun mielipiteistä. Mutta en haluaisi jättää kaikkea työtä lapsille ja lapsenlapsille.

Risto Apajalahti

Pieni laskelma annetuilla tiedoilla. Kuntaosuudet 46,5% yhteensä 313,3 miljoonaa tarkoittaa sitä, että lipputulot joiden osuus on 51% olisivat potista 343 miljoonaa. Jos oletetaan, että kaikkien osallistuvien kuntien yhteenlaskettu maksava väestö olisi 1,5 miljoonaa, seuraisi *liputtomasta* joukkoliikenteestä n. 19€/kk "veroa" jokaiselle näiden kuntien maksajista, mutta kuukausikortteja ei tarvitsisi enää ostaa.

Edellinen edellytti, että kuntaosuudet pysyisivät samoina. Jos kuntaosuudetkin maksettaisiin veroina tuo 19€ suunnilleen tuplaantuisi eli 38€/kk, mutta silloin kunta voisi verottaa asukkaitaan vastaavasti omaa kunta-osuuttaan vähemmän. Säästöpuolelle jäisivät myös kaikki hankalat matkalippumaksuasiat lippuautomaatteineen ja matkakortteineen ja kaikki lippujärjestelmien kehittämiseen kuluvat miljoonat säästyisivät, sekä myös HSL henkilöstöä voitaisiin vähentää vastaavilta osin.

Laskelma on tietysti täysin vajaa ja raakile, mutta ehkä suuntaa-antava. Liputtomassa joukkoliikenteessä moni lapsiperhe säästäisi kuukausilipuissa ehkä huomattavastikin ja moni haluaisi säästää bensassa ja ottaisi nyt ennemmin bussin alleen. Toisaalta liike-elämä vastaavasti vilkastuisi ainakin Tallinnan ja muiden kokemusten valossa. Pelkiksi "häviäjiksi" jäisivät sitten vain ne, jotka eivät itse tai heidän perheensä mitenkään pystyisi hyödyntämään *liputonta* joukkoliikennettä. Heidän osuutensa on arvoitus, mutta ehkä vilkastunut liike-elämä hyödyntäisi myös heitäkin välillisesti.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Radiossa sanottiin, että Tallinnan ilmainen julkinen liikenne on tuottanut miljoonia. Summaa en tarkemmin muista ja ihmettelen miten tämä on mahdollista.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Olen itse ollut siihen aikaan HKL;n palveluksessa kun kilpailutus tehtiin. Mitä luvattiin. Luvattiin lnjastojen parantuvan, mitä tapahtui linjoja karsittiin, tuottavuuden nimissä. Hintojen piti pysyä kohtuullisina, siis alentua, mitä tapahtui. Hinnat nousevat vuosi vuodelta. Kuntaosuuksien tukien piti vähentyä ja loppua, mitä tapahtui tukien muoto muuttui, niin että yksityiset pärjäävät.Byrokratiaa haluttiin purkaa, mitä tapahtui Purettiin Katto-organisaatio ja perustettiin tilalle HSY ja HSL, saatiin tupla virkapaikkoja ja luottamuspaikkoja. Helpotettiin Linja-auton kuljettajan tutkintoa, kukiksi pääsi kurssille henkilöautokortilla, mitä on tapahtunut, jokainen voi seurata mitä on tapahtunut.
Suurin virhe oli kilpailutus koska mikään kilpailutuksen kautta ilmoitettu tavoite ei toteutunut. HKL Bussiliikenne myytiin koska se tuotti tappiota. Tällä hekellä PK seutua hallinnoi suuret ulkomaalaiset yhtiöt, jotka tulouttavat tulonsa/veronsa ihan jonnekkin muualle kuin Suomeen. Kilpailutuksen tuomat edut ovat se että he maksavat jäsenkuntina nuo tulot yksityislle firmoille, joista pinimmät pullahtaa pois.
Viimeinen virhe olisi tehdä tuosta automaattirahastuksesta yksityisfirmojen rahastusautomaatti.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Ilmainen joukkoliikenne on hieno ratkaisu. Nykyiset taksat ovat aivan älyttömiä. Ne hankaloittavat sekä rikkaiden että vähävaraisten elämää.

Kaiken hulluuden huippuna on kuntarajojen vaikutus maksuihin. Esimerkiksi jos matkustaa Puistolasta pari kilometriä Tikkurilan puolelle, joutuu maksamaan paljon enemmän kuin matkasta Puistolasta bussilla, junalla ja metrolla Lauttasaareen.

Ilmainen joukkoliikenne tekisi vähävaraisten ja eläkeläisten elämän helpommaksi ja halvemmaksi. On käsittämätöntä, että vain kansaneläkeläiset saavat Helsingissä alennuslippuja. Sen sijaan pitemmillä juna- ja bussimatkoilla kaikilla eläkeläisillä on alennus.

Virosta kerrotaan, että ilmaiset matkat aiotaan ottaa käyttöön myös muualla kuin Tallinnassa. Kun maksullisuuden palauttamista en ehdotettu, kansa on noussut kapinaan. Muutos tuntuu paluulta vanhaan mätään aikakauteen.

Ilmaiset matkat ovat myös selvästi vähentäneet oman auton käyttöä ja helpottaneet ja halpuuttaneet elämää, myös rikkaiden elämää.

Ottakaamme oppia virolaisilta. He ymmärtävät monella tavalla paremmin elämän ehtoja kuin me metsäläiset.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Pitäisikö Virosta ottaa muutenkin mallia? Ette kai te sitä mieltä ole? Mutta mallia kannattaa ottaa, jos vielä vähän saadaan lisää julkisia menoja ilman mitään maksujen ohjaavuutta.

Jos jotain maksutonta pitäisi lisätä, niin minusta ennemmin mentäisiin katsomaan kohteita terveydenhuollosta ja koulutuksesta. Hyvinvointivaltio on jo pullahtanut, niin laajaksi, että tuskin mikään riittää. Toisaalla sitten niistetää, jotta joku saa toisessa nurkassa jonkun edun.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Maksuttomasta matkustamisesta tulisi säästöä myös siinä, että asunnottomat saisivat samalla rahalla lämpimän katon päälleen kovillakin pakkasilla.

Bussien kulku kävisi myös joustavammaksi, kun pysäkeillä ei tarvitsisi odottaa sisään pyrkivien älyttömän monimutkaista näppäilyä maksuautomaatilla. Aikatauluja voitaisiin siis hiukan nopeuttaa. Lippujen valvontaa ei myöskään tarvittaisi. Järjestyksen valvonta riittäisi.

Katrin Boullenot

Ainakin eläkeläisille ja vähävaraisille ehdotus olisi loistava.
Nyt kuljeksitaan vain kotinurkilla.
Matkaliput ovat tosi kalliita. Uskon että liike-elämä hyötyisi. Ihmiset olisivat vähemmän masentuneena vain kotona. Sekin on yksi hyödyistä. Virolaiset ajattelevat kaukonäköisemmin. Suomi tuijottaa yhteen pisteeseen.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Itse pitäisin parempana järjestelmää, jossa saisit vuoden lipun vaikkapa 360 eurolla eli selkeästi halvemmalla kuin tällä hetkellä. Sitä ei välttämättä tarvitsisi maksaa kerralla, mutta sitoutuisit siihen ja ainoa tapa päästä sitoumuksesta eroon olisi se, että muutat pois pääkaupunkiseudulta.

Heille, jotka eivät ole ymmärtäneet artikkelia Tallinnan "rikastumisesta": kyse on ollut asuinpaikan siirtämisestä, joka taitaa olla vaikutuksiltaan erilainen kuin Suomessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset