enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Perussuomalaisten hajoamisen historia

Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia

Into Kustannus Oy 

2018 

3 painos

* * *

”Se oli Juudas, en minä, joka hirtti itsensä” (Timo Soini 3.6.2017)

Hiljaisen viikon kunniaksi yritän kertoa omia tuntemuksiani Perussuomalaisten hajoamisesta, kun parikymmentä perussuomalaista kansanedustajaa loikkasi puolueesta. Tarjosimme kesällä suurta hupia kansalle, mutta monelle meistä kyseessä on ollut pitkällinen kärsimysnäytelmä. 

Vasta nyt tartuin Lauri Nurmen perusteelliseen kuvaukseen tapahtumien kulusta. 

Aamulehden politiikan toimittaja Lauri Nurmi palkittiin Suomen Kuvalehden journalistipalkinnolla vuoden kovimmasta skuupista: ”Uutinen piti tappaa keinolla millä hyvänsä” (Aamulehti 2.11.2017).

Kovin moni poliitikko ei ole julkisesti kirjaa arvioinut paitsi Erkki Tuomioja blogissaan.

Tuomioja toteaa: 

Nurmen kirja on varmaan monien mielestä rautaista tutkivaa journalismia ja sellaisena minustakin ansiokas. 

Kirja on taattua perussuomalaista vereslihaa. 

Nurmi on haastatellut sekä Halla-ahoa että Soinia, molemmat ovat kertoneet tapahtumien kulusta hyvin avoimesti, tietenkin omasta näkökulmastaan. Monia perussuomalaisia on haastateltu. Haastattelujen lisäksi Nurmi on käyttänyt kirjan lähdeaineistoina Lännen Median kyselyitä. Hän lähetti kyselyjä muutamaan otteeseen puolueen piirihallitusten jäsenille ja kunnanvaltuutetuille. Minäkin olen niihin vastannut. Kirjasta löytyy mielenkiintoisia suoria lainauksia vastauksista, tuttujakin nimiä mainitaan.

Oikeastaan Nurmi lataa ytimen suoraan kirjan alkuun:

Arvelen, että lukijaa askarruttaa, oliko 20 kansanedustajan loikkausoperaatio suunniteltu ennen Perussuomalaisten puoluekokousta. Vastaus on myönteinen: kyllä se oli.

Samalla lukija saattaa pohtia, vaikuttivatko Keskusta ja Kokoomus aktiivisesti Perussuomalaisten hajoamiseen ennen Halla-ahon valintaa. Siihenkin kysymykseen vastaus on myönteinen: kyllä vaikuttivat.

Sen sijaan presidentti Sauli Niinistölle Nurmi antaa synninpäästön. Niinistö ilmoitti tiukkana moraalisena mielipitenään pääministeri Juha Sipilälle, että tämän olisi hänen mielestään pitänyt jättää hallituksensa eronpyyntö. Niinistö piti puheita hallituskriisistä tai hallitusneuvotteluista poliittisena teatterina. Kuuluisaksi on jäänyt Kultaranta-keskusteluiden päätteeksi Niinistön letkautus: 

Ei muuta kuin lehmänkauppoja tekemään. (12.6.2017)

Katsoessani TV-uutisia ja Niinistön letkautusta, minäkin tajusin hetkessä, ettei mitään todellisia hallitusneuvotteluja Halla-ahon kanssa oltu käyty ja hänet on pelattu ulos. Mutta silti en millään olisi uskonut, että tekeillä olisi Suomen poliittisen historian suurin lehmäkauppa. 20 kansanedustajaa kävelee ulos Perussuomalaisten ryhmähuoneesta, turvataan Sote- ja maakuntauudistus kepulikonstein sekä taataan hillotolppa Soinille. 

Soini ja kumppanit olivat miettineet kaksi vaihtoehtoista strategiaa sen varalle, jos Halla-aho valittaisiin puheenjohtajaksi: 

Aluksi toiminta-ajatuksena oli, että maltilliset kansanedustajat heittäisivät halla-aholaiset kansanedustajat ulos eduskuntaryhmästä ja mahdollisesti erottaisivat heidät puolueesta. Tämä olisi ollut mahdollista siinä tilanteessa, että Perussuomalaisten puoluehallitus ja puoluevaltuusto olisivat jääneet soinilaisten käsiin, vaikka Halla-aho olisi valittu puheenjohtajaksi. 

Mallia A ei pystytty toteuttamaan, valittiin malli B, ja 20 kansanedustajaa loikkasi puolueesta.

On paljon pohdittu sitä, että valtasivatko halla-aholaiset puolueen. Eivät vallanneet. Jyväskylän puoluekokouksessa ääniä annettiin 1845, joista 155 hylättiin. Halla-aho sai 949 ääntä ja valittiin suoraan. On vaikeaa arvioida, kuka paikallaolijoista oli halla-aholainen tai soinilainen. Kaikki olivat perussuomalaisia. Perussuomalaiset ovat demokraattisin puolue, koska kaikki jäsenet saavat halutessaan äänestää puoluekokouksessa. Puolueessa ei ole politrukkeja, paitsi työmies Matti Putkonen.

Halla-aho valinnan jälkeen: 

On ollut puhetta ja pelkoja puolueen hajoamisesta ja valtaamisesta. Persussuomalaisia ei voi vallata, koska jäsenistö valitsee puheenjohtajansa. Olen kahden päivän ajan seuerustellut ihmisten kanssa tässä tilassa ja hotellissa. Olen nähnyt samoja ihmisiä, joita olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt Perussuomalaisten tilaisuuksissa ympäri maata. Minä tiedän, että tässä salissa on aitoja perussuomalaisia, ei mitään ulkoa tullutta junttaporukkaa tai valtaajia.

Soini ja Terho hävisivät siksi, että hallituksessa olimme toimineet kuin onneton orpopoika. Keskusta ja Kokoomus veivät, ja me vikisimme. 

Perussuomalaisten äänestäjät edustavat tavallista kansaa, kikyily oli heille kipuilua. Sote- ja maakuntauudistus aiheutti hallituskriisiin. Keskusta halusi älyvapaan määrän maakuntia, ja Kokoomus halusi valinnanvapauden, mikä tarkoittaa sitä, että kansainväliset isot terveysyritykset tulisivat Suomeen mellastamaan. 

Hallituskriisissä Perussuomalaiset laittoi voita leivän väliin ja pelasti Sipilän hallituksen. Tavalliset rivipersut eivät halunneet kikyä eikä sote- ja maakuntauudista. Oli todella kiusallista teltoilla selitellä äänestäjille kikyä tai sotea, kun en itsekään kumpaakaan kannattanut. Joskus soturit pannaan vääriin puolustusasemiin, silloin hävitään.

Nurmi toteaa, että loikkauksen motiiviksi on Soinin näkökulmasta kiusallisen helppoa arvella ministerin salkun säilyttämisen ja poliittisen virkanimityksen yhdistelmää. Siksi Nurmi pyytää Soinilta henkilökohtaisia perusteluita ratkaisulleen lähteä perussuomalaisista: 

Puolue ei jakautunut ministerinsalkkujen takia. Se jakautui, koska me, jotka lähdimme, emme suostuneet olemaan Jussi Halla-ahon johtamassa puolueessa. Siitä oli kysymys.

Uskokoon, ken haluaa.

Perussyy on on tietenkin se, että Petteri Orpon Kokoomus ei suostunut olemaan hallituksessa Halla-ahon johtamien Perussuomalaisten kanssa, minkä hän moneen kertaan totesi ennen Perussuomalaisten puoluekokousta. En usko, että edes Jussi Niinistön valinta puolueen varapuheenjohtajaksi olisi kääntänyt Orpon päätä. Kun on paikka hajottaa, sitten hajotetaan.

Mielestäni Perussuomalaisten olisi kannattanut hajottaa hallitus mieluummin kuin puolue.

Kirjassa Soini sanoo jättävänsä Perussuomalaiset rauhaan: 

Raamatussa sanotaan, että koira palaa oksennukselleen. Minä en palaa. Se on tehnyt kipeää. Totta kai, mutta se on mennyttä aikaa.

Mutta kyllä koira on räksyttänyt. 

Monessa yhteydessä Soini on todennut Perussuomalaisten olevan yhden asian liike. Kyllä puolue ajaa monia asioita, mikä näkyy vaikka Vantaan kaupunginvaltuustossa, jonka valtuutettu olen. Sama asia näkyy myös puolueen valtakunnan politiikassa, vaikka kärkenä maahanmuutto onkin.

Onneksi emme ole hävinneet koko sotaa. 

Vaikka puolueesta lähti 600 jäsentä Sinisiin, puolueen jäsenmäärä on noussut 18 % . Jäseniä on nyt 11 000 ja lisää tulee koko ajan. Olemme ohittaneet Vihreät, kohta taakse jää Vasemmisto. Gallupeissa kannatuksemme on noin 9 %, mikä ennustaa vuoden päästä eduskuntavaaleissa sellaista 14-15 % kannatusta.

Pitkänperjantain saarna tämäkin. 

https://kaiarilundell.blogspot.fi/2018/03/perussuomalaisten-hajoamisen-historia.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (128 kommenttia)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Onhan vielä piirijärjestöjenpuheenjohtajilla kaksi ääntä.SMP:n puoluekokouksessa ilmoitettiin äänivaltaisten kokousedustajienmäärä, mutta ei montako henkilöjäsentä oli kokouksessa äänivaltaisina.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Jokaisella jäsenellä on yksi ääni.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Piirijärjetö on puolueenjäsen ja piirijärjestön puheenjohtaja on myös puolueen jäsen, hänellä on siis kaksi ääntä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #46

"hänellä on siis kaksi ääntä."

Mites jos ne äänet menee ristiin,
eli jospa piirijärjestö onkin täysin eri mieltä kuin sen puheenjohtaja.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala Vastaus kommenttiin #47

Arto;

asiamies - tässä piirijärjestön pj - ei voi jakaa käytettävissä olevia ääniään (kaksi): hänellä voi olla vain yksi mielipide (ks. esim. Matti Norri / Arto Palsala Yhdistys s.256; ISBN 951-885-005-4).

Jos piirijärjestö on jostakin kokousasiasta kantansa ottanut, on asiamiehen sitä noudatettava. Ellei päätöstä ole, asiamies saa käyttää omaa päätään.

Tuosta Nurmen viimesyksyisestä kirjasta ei löydy fakta-tietoja hajoamisen väitetyistä etukäteissuunnitelmista, vaikka kaikki siltä näyttääkin ja luultavasti niin onkin. Se on muuten loogisen "paljastuksen" heikkous.

Mutta kansahan sanoo vaaleissa viimeisen totuuden; kyllä se tietää ;)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Olen miettinyt hajottiko Soini perussuomalaiset jo 2015 hallitusneuvotteluissa, Soini kun hallituksessa unohti täydellisesti ja varmaan myös harkitusti oman puolueohjelmansa. Kysymys on vain miksi Soini halusi tuhota oman puolueensa jota oli rakentanut puolet elämästään?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Soini halusi ulkoministeriksi, jonka hän kertoi olleen haaveensa. Olen tehnyt aiemmin omat tulkintani PS:n hajoamisliikkeistä, jotka täsmäävät täysin kirjoituksessa esitettyä.

Onpas tullut mietityksi, tietävätkö vieläkään kaikki sinisiin loikanneet edustajat/monisterit mitä Soini onkaan lupaillut Sipilälle ja Orpolle jo hallitusneuvotteluissa ja sitten puoluekokousta ennen? Tuon tietää yksin Soini ja kaksi em. henkilöä. Tärkeintähän ei ollut mitä hallitusohjelmaan on kirjattu vaan mitä ilmeisimmin mitä keskinäiset herrojen keskustelut ovat sisältäneet.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tärkeintähän ei ollut mitä hallitusohjelmaan on kirjattu vaan mitä ilmeisimmin mitä keskinäiset herrojen keskustelut ovat sisältäneet."

Nimenomaan näin eli jo hallitusohjelmaa sorvattaessa 2015 Soini, Sipilä ja Orpo sopivat ettei perussuomalaisten näkemyksiä hallitusohjelmasta tulla huomioimaan hallituspolitiiikassa. Soini on sanavalmis mies mutta on ollut harvinaisen hiljainen koko nykyisen hallituksen aikana.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Lisään vielä tuossa kommentissani esittämiini näkemyksiin Soinin haaveesta ulkoministeriksi pari linkissä olevaa kirjoitusta tukemaan näkemystäni. Koskee myös puolueen hajoamista.

https://www.suomenuutiset.fi/soinin-paatos-syntyi-...

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201703052200080...

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #9

Soinia pidän kekkulina. Suomesta puuttuu valtiomiesaines.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

"
Soini halusi ulkoministeriksi, jonka hän kertoi olleen haaveensa.
"

Onko kukaan päässyt perille mitä Soinin päässä on liikkunut, kun tuon on joskus julkisuuteen lausunut. Siis en voi ymmärtää, että joku haluaa ulkoministeriksi varsinkaan rajoitetun terveytensa kanssa ja matkustamisesta johtuvista asioista. Ja nyt kun Soini on ulkominiserinä, en ainakaan minä kuule hänen tekemistään ulkomailta yhtään mitään. Varsin outo tapaus tuo Soinin halukkuus ilman parempaa selitystä juuri ulkoministeriksi.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #64

Kun kerran kommentoit minun aiempaan kommenttiini, niin vastaan vanhalla sananparrella. "Matkailu avartaa" Tuo lienee se tärkein syy ja näyttäisi jopa vaikuttaneen hallitusyhteistyln kuvioissa aiten, että avarsi poliittisia näkemyksiä kokoomuksen ja keskustan haluamaan suuntaan. ;)

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Makkonen: "Olen miettinyt hajottiko Soini perussuomalaiset jo 2015 hallitusneuvotteluissa, Soini kun hallituksessa unohti täydellisesti ja varmaan myös harkitusti oman puolueohjelmansa."

Samaa olen miettinyt minäkin. Ilmeisesti mieluisampi hallitus olisi ollut peruspunamulta, ps, sdp ja kesk, mutta demarit hävisivät eduskuntavaalit. Hallitusohjelmasta olisi saatu ainakin persujen kannalta tasapainoisempi, samalla se olisi sopinut paremmin myös puolueohjelmaankin.

Sipilällä oli selkeästi oma agenda, joka sopi paremmin Kokoomuksen kanssa kuin demareiden, joten peruspunamultaa ei koskaan kasattu. Olisi kiva tietää, miten neuvottelut etenivät vai etenivätkö ne lainkaan.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Soini haki ensin synninpäästön Paavilta ja sitten ministeriksi.

Soinista tuli ikuinen Juudas.

Persut nousevat ja Soinin kansa unohtaa, kuten Soini Nikkisen.

Molemmista jää vain muutama rivi Vikipediassa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ohitat tyystin jo niin vuosi ennen puoluekokousta masinoidun (Turkkila-Putkonen-Halla-ahohollilta oletan) Soinin parjaamiskampanjan. Mikai Soinin olisi pitänyt olla sen edessä lojaali?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mitä sinä höpiset? Satuja kerrot. Nimeät vielä perättömään väitteeseesi nimiä.

Soinin suurin ongelma oli se, että hän tiesi häviävänsä Halla-Aholle jos lähtee kisaan ja se olisi noloa. Jo Turun puoluekokouksessa 2015 Jussi sai tuplamäärän aplodeja Soiniin verrattuna.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#10
Siniä lukiessa on vastuu lukijalla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mitä Lappalainen taas höpisee, parjaamiseen voi vastata asiallisesti, ei sen takia tarvi elämäntyötään tuhota. Suurempi kysymys on miksi enemmistö perussuomalaista oli eri linjalla kuin puheenjohtaja ja miksi Soini ei halunnut noudattaa omaa puolueohjelmaansa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Hauska nyanssi asiaan; jopa monen nykyisen sinisen mielestä Soinin älytön kirja "peruspomo" just ennen 2015 vaaleja kertoo että 10% puolue olisi hänelle hyvä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Juu Soini ja sen johtajuus ei kelvannut. Mutta halla-aholaisten ei olisi tarvinnut alun alkaenkaan lähteä Soinin pesään käenpojaksi. Oma vika. Ihan oma moka.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"...Soinin älytön kirja "peruspomo" just ennen 2015 vaaleja kertoo että 10% puolue olisi hänelle hyvä.'

Ennen 2011 jytkyä Soini totesi, että olisi varsin tyytyväinen 15 kansanedustajan öönestystulokseen.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Blogisti unohtaa, että persujen eduskuntaryhmä lähti mukaan kirkuen Siplän hallitukseen ja hyväksyivät myös hallitusohjelman. Halla-aho tultuaan persujen puheenjohtajaksi ilmoitti ensi töikseen seisovansa Sipilän hallituksen hallitusohjelman takana ja toivoi sitä noudatettavan. Itse näen persujen hajoamisen syynä olevan Halla-ahon ja häntä kannattavien persujen ulostulot joita aivan varmasti läntisissä sivistysmaissa vieruksutaan. Halla-aho Suomen ulkoministerinä, ajatuksena mahdoton.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Kirkumisesta en tiedä, mutta jossain vaiheessa persujenkin oli otettava hallitusvastuu. Edellisellä kerralla siitä ei tullut mitään.

Kansan tahto pitää näkyä hallituskoalitiossa. Persut oli vaalikakkonen kansanedustajien määrissä.

Halla-aho ei olisi lähtenyt ulkoministeriksi, vaan tehtävään olisi asetettu Terho. Sitä paitsi kyllä Halla-ahokin olisi ulkoministerinä pärjännyt. En epäile yhtään.

Kannattaa lueskella lehdistä, minkälaisia erilaisia ulostuloja eri länsimaista nykyään tulee.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

"tehtävään olisi asetettu Terho."

Nyt puhut Ari ihan höpöjä!

Huhtasaaren ulkoministerikampanja käynnistyi viime keväänä, muutama viikko ennen puoluekokousta. On ihan selvää, että Laura Huhtasaari olisi ollut Halla-ahon uusi ulkoministeri. Sipilälle tuollainen ehdotus on ollut märkä rätti kasvoille. Ymmärrettävästi Sipilä joutui heittämään Halla-ahon esityksineen pihalle.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #30

Niemeläinen, sinulla vai kirjoittajalla on todellisuudessa paremmat tiedot ko. asiaan? Koen sinut puolueen ulkopuoliseksi kirjoittajaan verrattuna, joten se mitä esität on pelkkää luuloa, ei tietoa, vaikka kuinka yrität muuta esittää. Huhtasaari on politiikassa mukana, joten kaiketi hän ottaa kantaa moniin asioihin ilman minkäänlaisia pyrkimyksiä mihinkään lukuunottamatta vaaliehdokkuuksia.

Kannattaisi ainakin esittää jonkinlaisia lähteitä väitteensä tueksi.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #34

Tähän väliin varmaan sopii kertoa, miten asiat oikeasti ovat. Tarkoitus oli, että Terhosta olisi tullut ulkoministeri. Sanon tämän Nurmen kirjassa, sanoin sen etukäteen Terholle, ja asiaan liittyvä viestintä on tallessa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #48

Tuo on tullut selväksi, kun on hiukankin seurannut ajatuksiesi juoksua ja niistä kertomista.

Tässä kohtaa en malta olla takertumatta ihmettelyyni Sampo Terhon toiminnasta puolueen jakautumiseen heti puoluekokouksen puheenjohtajaäänestyksen jälkeen, sillä ollessaan vastaehdokkaanasi ei olisi tullut pieneen mieleenkään hänen menettelevän siten kuin menetteli. Tämä näin sivusta seuraten tapahtumien kulkua.
Terhon menettelystä ainakin itse olen tehnyt päätelmän, että kaikkein paras tapahtui PS-puolueelle Sampo Terhon poistuessa kuvioista (myös Soinin). Hänen johdollaan olisi puolue kutistunut kutistumistaan. Yksinkertaisesti hän ei ole arvostettava johtajatyyppi noiden tekemistensä jälkeen. Tapahtunut mikä tapahtunut ja luulenpa että kokonaisuudessaan ajatellen hyvin kävi PS:lle.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #50

Terhon poistuminen on puhdistanut Persuja. Nyt puolue voi keskittyä Halla-ahon omaan politiikan teemaan täysin siemauksin. Ja ihan itsekseen.

Nimimerkillä: alanko kuulostaa ritalalta?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #48

"Tarkoitus oli, että Terhosta olisi tullut ulkoministeri."

Vai olisiko se ulkoministeriehdokas sittenkin ollut Huhtasaari, tai Hakkarainen.

Terhohan kuului siihen porukkaan joka piti saada pois näkyviltä paikoilta, kuten Soini ja koko vanha soinilaiskaarti.

Se linjahan näkyi selvästi jo puolueen puheenjohtajistoa valittaessa. Soinilaiset tiesivät sen että heistä pyrittiin eroon ja siksi heistä tuli sinisiä.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #68

Vaihtoehtotodellisuus näyttää olevan niin miellyttävä, että siitä ei helposti poistuta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #80

"Vaihtoehtotodellisuus näyttää olevan niin miellyttävä, että siitä ei helposti poistuta."

Vaihtoehtotodellisuutta ei ole se että soinilaiset poistettiin puoluejohdosta.

Vaihtoehtotodellisuutta on väittää ettei niin tapahtunut.

On myös todennäköisin syin syytä epäillä että vaino olisi jatkunut, elleivät siniset olisi ymmärtäneet itse poistua.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen Vastaus kommenttiin #30

"Ymmärrettävästi Sipilä joutui heittämään Halla-ahon esityksineen pihalle."

Kaikki tietenkin olivat nähneet jo viime kesään tultaessa, että moni persujen vuonna 2015 hallitusohjelmaan lävitse saamista kirjauksista, etenkin maahanmuuttopolitiikkaan liittyen, oli kuollut kirjain Sipilälle.

Soinille asia ei ollut ongelma; se oli toissijaista hänen omissa, henkilökohtaisissakin prioriteeteissaan, ja juna kulki kuten Sipilä halusi.

Kun Halla-aho vaati kirjausten noudattamista sovitun mukaisina, oli arvopohjapuheiden aika.

Oli Halla-ahon noudatettavaksi painottamista kirjauksista mitä mieltä tahansa, jo sopimisoikeuden periaatteita soveltaen on hiukan erikoista, jos sopassa erikseen Sipilän toiminnan näkee >ymmärrettävänä<.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #38

"Kun Halla-aho vaati kirjausten noudattamista sovitun mukaisina, oli arvopohjapuheiden aika."

Presidentinvaaleissa sitten nähtiin millaista arvopohjaa suomalaiset kannattaa. Niinistön äänimäärä oli ylivoimainen, joskin Huhtasaarikin sai vähän ääniä.

Demokratiassa pitää noudattaa sellaista arvopohjaa jota valtaoisa kansasta vaaleissa kannattaa, eikä sellaista arvopohjaa jota vaaleissa pieni vähemmistö kannattaa.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen Vastaus kommenttiin #39

Niinpä, en minäkään ymmärrä sitä, vaikka kuinka yrittää laittaa suutinkonfiguraatiot kohdalleen matalamman lämpöarvon kaasujen kanssa, niin silti kansallisbaletin ja oopperan yleinen suosio näyttäisi olevan hiipumaan päin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #38

Maaliskuussa 2017 halla-aholaisten eduskuntaryhmän siipi yritti painostaa puolueensa ministereitä muuttamaan hallitusohjelman tulkintaa Halla-ahon tarkoittamaksi. Hallitusohjelmaan kirjattuja lauseita ei kukaan vaatinut muutettaviksi. Ne olivat selviksi kirjattuina. Halla-aholaisten mukaan niiden tulkinta ei vastannut tarkoitusta.

Arvopohjapuheet alkoivat, kun Halla-aho pyrki muuttamaan hallitusohjelmaan kirjattujen lauseiden tulkintaa tavalla, jota hallitusneuvotteluihin osallistuneet eivät tunnistaneet.

Lauseiden tulkinta näyttää olleen halla-aholaisille täysin poikkeavaa siihen, mitä hallitusohjelman kirjauksessa on sovittu. Siksi näen Sipilän toiminnan nimenomaan ymmärrettävänä. Olen esimerkiksi päätoimittaja Huuskon ja presidentti Niinistön kanssa täsmälleen samaa mieltä siinä, ettei HallaPersujen kanssa voinutkaan ryhtyä hallitusyhteistyöhön.

Eikä tilanne tuon osalta ole edelleenkään muuttunut.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #55

"Olen esimerkiksi päätoimittaja Huuskon ja presidentti Niinistön kanssa täsmälleen samaa mieltä siinä, ettei HallaPersujen kanssa voinutkaan ryhtyä hallitusyhteistyöhön."

Eikä siinä vielä kaikki.

Olet myös minun kanssani samaa mieltä niistä samoista asioista kuin Huuskon ja Niinistönkin kanssa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #55

"Arvopohjapuheet alkoivat, kun Halla-aho pyrki muuttamaan hallitusohjelmaan kirjattujen lauseiden tulkintaa tavalla, jota hallitusneuvotteluihin osallistuneet eivät tunnistaneet."

Ei Halla-aho mitään tulkinnut vaan vaati hallitusohjelman noudattamista eikä se sopinut Soinille ja muille ministereille.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #58

"Ei Halla-aho mitään tulkinnut vaan vaati hallitusohjelman noudattamista eikä se sopinut Soinille ja muille ministereille."

Miten Halla-aho voi olla pätevämpi henkilö kuin ministerit päättämään siitä mieten hallitusohjelmaa pitää tulkita.

On ilmanmuuta selvää ettei hallituksen ulkopuolista henkilöä pidä päästää määräilemään sitä miten hallitusohjelmaa pitää tulkita.

Halla-ahon painostukseen suostuminen olisi ollut selkärangatonta myötäilyä. Todella typerää kuvitella että hallitus olisi suostunut johonkin sellaiseen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #58

Höpsö, kyllä kyse oli nimenomaan tulkinnasta. Hallitus noudattaa edelleen hallitusohjelmaan kirjoitettua, mistä on osoituksena turvapaikkahakemusten tiukentunut linja. Halla-aho olisi halunnut kirjauksen tulkintaa kiristää.

Hallitusohjelmaan kirjattu lause on käyty läpi hallitusneuvottelussa, jossa on käyty läpi myös toimet, joissa kirjausta käytetään ja sen tulkinnasta on ollut yksimielisyys. Ulkopuolelta ei voi sanella, että lauseet tarkoittivat jotain ihan erilaista. Vaikka kirjaukset ovatkin Halla-ahon kynästä, niiden tulkinta on sovittu hallitusneuvottelussa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #62

Hei Niemeläinen, mitäs jos alkaisit ensin seuraamaan kaikkia hallituksen yhdessä sopimia ohjelmia ja sen jälkeen kertoilisit tosiasioista?

Kas kun Sipilän hallitus on sopinut yhdessä puolueiden (PS, keskusta ja kokoomus) pöivitetyn maahanmuuttopoliittisen ohjelman, josta ei vieläkään ole kaikkea pantu täytäntöön, vaikka siis näin oli sovittu. Tämän nimenomaisen ohjelman täytäntöönpanoa vaati "nimellisessä hallitusneuvotteluissa" Halla-aho.
http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1058456/H...

Hyvin selkeäsanaisesti tuossa maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa on kaikki toimet esitetty. Kyse oli vain siitä ettei niitä toimeenpanemattomia halunut keskusta ja kokoomus panna täytäntöön Soinin kanssa jo sovitun mukaan. Soinin kanssa oli mitä ilmeisimmin sovittu puolueen jakutumisesta ja siitä että PS:n vanhat ministerit jatkavat uudessa ryhmässä, nykyisin siniset.

Kyse oli siis noissa Halla-ahon kanssa käydyissä neuvotteluissa, jotka olivat varsin lyhyetkin ennalta sovitusta kuvioista johtuen, pelkästään edellä esitetystä linkissä olevasta hallitusohjelman päivitysestä. Muilta osin hallitusohjelma olisi kelvannut, mutta kuten on jo saatu uutisista huomata, niin esim. EU-politiikkaankin on tulossa huomattavaa muutosta hallitusohjelmassa sovitusta. Suomen jäsenmaksuosuus ei hallitusohjelman mukaan tule kasvaa vaan pikemminkin alentua. Jäsenmaksuosuutemme näyttää kasvavan niin Sipilän kuin Orponkin kertoman mukaan. Jotkut tahot vielä luottavat hallituksen toimintaan puhumattakaan sotesekoiluista, joka sekin piti toteuttaman valinnanvapauden osalta asteittain. Kokoomus kuitenkin näyttää vaativan toteuttamisen heti ja keskusta luonnollisesti maakuntauudistuksen.

No jos ja kun vasemmisto tulee/pääsee seuraavaan hallitukseen, niin Li on jo luvannut poistaa valinnanvapauden, jos sellainen tulee. Maakuntauudistus sen sijaan kuulemma käy heile. Mutta tässä onkin se ongelma, että jos valinnanvapautta ei tule perustuslaillisista syistä, niin hallitus kaatunee. Silloin ei tule myöskään maakuntauudistusta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #58

"Ei Halla-aho mitään tulkinnut vaan vaati hallitusohjelman noudattamista eikä se sopinut Soinille ja muille ministereille."

Miksi ministereiden pitäisi suostua Halla-ahon vaatimuksiin, sillä hehän tätä maata johtavat. Halla-aholla on puolueensa nimissä oikeus asettaa ehtoja hallitukseen osallistumiselleen, mutta ministereillä ei ole velovoitetta suostua Halla-ahon ehtoihin.

Ei ministereiden pidäkkään noudattaa Halla-ahon määräyksiä, ei vaikka hän onkin nyt perussuomalaisten puheenjohtaja, ei ainakaan minun mielestäni.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Sitä paitsi kyllä Halla-ahokin olisi ulkoministerinä pärjännyt. En epäile yhtään."

Miten olisi sujunut yhteistyö Niinistön kanssa.
Ilman aktiivista katumusta tuskin mitenkään.

Niinistö on sentään kansalaisten parissa suositumpit kuin Halla-aho tai Huhtasaari.

Jos niin olisi käynyt että Halla-ahosta olisi tullut aktiivisen katumuksen kautta ulkoministeri, miten olisi käynyt kansansuosion, sillä ulkoministerinä Halla-aho ei olisi voinut räyhätä oppositiossa, vaan olisi pitänyt noudattaa sovittua linjaa, kuten muutkin ulkoministerit ovat aina noudattaneet.

Ulkoministerinä Halla-aho olisi toiminut kuten Tuomija, Kanerva, Stub, Soini, tai kuka tahansa sitä virkaa onkaan hoitanut, presidentin ja pääministerin linjan mukaisella tavalla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Blogisti unohtaa, että persujen eduskuntaryhmä lähti mukaan kirkuen Siplän hallitukseen ja hyväksyivät myös hallitusohjelman."

Granlund unohtaa että Soini ministerikaveriensa kanssa ei edes halunnut noudattaa hallitusohjelmaa jota Halla-aho taas vaati noudatettavan. Vieläkään ei perussuomaisten vaatimuksia hallitusohjelmassa ole laitettu käytäntöön eikä nähtävästi tulla laittamaan.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#11
Miksi demarit kieltäytyivät?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Arto puhuu palturia. Ei todellakaan lähtenyt kirkuen, enemmän hammasta kiristellen. Miksi valehtelet?

Soinilaiset kyllä lähtivät, se 1,5% puolue.

Ja toki selväähän se on että toiseksi suurimman puolueen pitää lähteä hallitukseen. Hallitusneuvottelut olivat minimillä vielä hyväksyttävissä, mutta kun kävi ilmi sittemmin että perussuomalaisten vaatimuksia ja hallitusohjelman kirjauksia ei juuri haluttu toteuttaa.

Mutta Soinille kävi kaikki koska salkku. Ja erityisen surullista oli se, että Soini otti mieleisen salkun, ei sitä minkä vastuu olisi edellyttänyt eli valtionvarainministerin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Soini sitä ja Soini tätä hamaan tappiin asti. Eihän tässä voi olla kuin tyytyväinen kun persut itse lamauttavat itsensä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Mikko Kokko, persujen puoluejohdosta taisi Saarakkala olla ainoa joka vastusti hallitukseen menoa ja tiedät kyllä, että hallituksessa ollaan tai ei olla.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Koalitiohallituksen ohjelma on luonnollisesti kompromissi. Keskusta tukee muuten vastustamaansa soteuudistusta saadakseen läpi maakuntauudistuksensa. Kokoomus tukee muuten vastustamaansa maakuntauudistusta saadakseen läpi soteuudistuksensa.

On normaalia, että perussuomalaiset olivat valmiita tukemaan kepun ja kokoomuksen hankkeita, jos ps vastineeksi olisi saanut keskustan ja kokoomuksen tuen omille keskeisille tavoitteilleen, tässä tapauksessa paremmalle maahanmuuttopolitiikalle.

Ongelma, ja keskeinen syy kannatuksen romahtamiseen, oli se, että ps tuki keskustan ja kokoomuksen kärkkihankkeita saamatta juuri mitään omia tavoitteitaan eteenpäin. Kyllä paperille oli jotain kirjattu, mutta sitä ei ollut tarkoituskaan noudattaa. Ei tarvinnut, koska Sipilä ja Orpo tiesivät, että päätöksenteko perussuomalaisten sisällä on "timokraattista" ja että tärkein ja keskeisin tavoite on edistää Timon ja hänen lähipiirinsä henkilökohtaisia intohimoja.

Käyttäjän TorstiThtinen kuva
Torsti Tähtinen

EI me mihinkään olla hajottu,Paavi vaan lähti opetuslapsineen.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#15
Ei nyt ihan Paavi, mutta bastardi ainakin poliittisesti.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Bannonilaiselle lännen heikennysliikkeelle on tärkeää aiheuttaa hajaannusta. Se hajaannus osuu myös niihin puolueisiin joita Dugin-Bannonakseli ravitsee.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Persujen taival onkin hauska, hallitukseen kaikki suostuivat, mutta sehän on jo unohdettu.

Pieni arvio, jos olisikin käynyt toisin:

Halla-aho ja persut olisivat saaneet hajoamisen jälkeen hallitukseen kaikki vaatimansa kiristykset maahanmuuttopolitiikkaan.

Olisivatko persut nyt sitten hallituksessa hyväksyneet kikyn, soten ja aktiivimallin?

No tottakai olisivat, siinä vastaus, millainen on oikea populistinen maahanmuuttovastainen persu.

Samaa kuraa hieman eri paketissa, kaikki kelpaa, kun kupeita hieman kutittaa.

On oikeasti hyvä, että persut hajosivat, meidän ei enää tarvitse katsoa hallituksessa persujen politiikkaa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

No Orpo sanoi että perussuomalaiset eivät ole hallittavissa. Ei olisi kokoomus samalla tavoin päässyt päsmäröimään.

EDIT:
Sinä Ritala, Arto ja Sini voisitte perustaa bändin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Juu ja sen nimi olisi Soi Soi Soini. Saatais keikkoja persuilta jotka haluavat takoa Soinia joka tavalla tajuntaan.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Halla-aho ja persut olisivat saaneet hajoamisen jälkeen hallitukseen kaikki vaatimansa kiristykset maahanmuuttopolitiikkaan."

Koko Eurooppa on nyt Halla-ahon linjalla.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Laura Huhtasaari sanoikin sen olevan "uusi normaali". Sinänsä oikea tulkinta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ihanko koko Eurooppa?

No, mutta sehän on positiivista. Persutkin voinevat sitten hyväksyä EU-politiikan syventämisen.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Koko Eurooppa on nyt Halla-ahon linjalla."

Onko Halla-aho ja persut siis nyt nykyisen Eurooppa-politiikan vankin takuumies?

Missä on EU- kritiikki?

EU:ssa ollaan kyllä menty aikalailla pieleen viimeaikoina, mutta vielä on toivoa, kun Merkel ja Macron lyövät viisaat päänsä yhteen ratkaistakseen ongelmat jotka johtuvat itäisestä EU:sta, äärioikeistosta, Trumpista, Erdoganista ja Putinista.

On siinä pulmaa kerrakseen.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #36

"Ja pakolaiskriisi."

Se nyt on vähän enemmän sen äärioikeiston ja persujen ongelma kuin Euroopan ongelma.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #37

Nuo persut ja äärioikeisto osaltaan kriiseyttävät pakolaisilmiötä.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

Hyvä kun hajosi. :)

Soinin johtamana puolue oli erikoinen ja mahdoton yhdistelmä sekä itsevaltaisesti johdettua, keskustapopulistista SMP :n perinnepuoluetta, että äärinationalistista oikeistolaista liikehdintää. Kukaan tuskin olisi pystynyt johtamaan niin ristiriitaista ja hajanaista puoluetta saman lipun alla, joten Soini seuraajineen veti ainoan mahdollisen johtopäätöksen ja loikkasivat viisaasti ulos puolueesta.

Pisteet Soinille, järjen käyttö ei ole kiellettyä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kyllä, niin teki. Ja vielä vähän sitä ennen kaukonäköisesti hyväksytytti eduskunnalla lakimuutoksen, jolloin PS:n tuet jäivät jälkeenjääneille.

"järjen käyttö ei ole kiellettyä".

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sehän teki Soinista moraalisen voittajan. Ja asetti haasteen tynkäpersuille jota he eivät mitenkään hanskaa. Kylpevät rahassa mutta eivät edes mielenkiintoista puoluelehteä viitsi perustaa. Turkkila kukkoilee valtamediaeliitussä mutta haluaa pitää persukannattajat regressoitumassa SEttyliin netissä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #51

Persujen lehden taittoa ei voi verrata uudistuneeseen kokoomuksen Nykypäivään.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Soinin johtamana puolue oli erikoinen ja mahdoton yhdistelmä sekä itsevaltaisesti johdettua, keskustapopulistista SMP :n perinnepuoluetta"

Täytyy nyt kuitenkin myöntää että Soini itse rakensi puolueen ja hyväksyi ohjelman. Tällä Soinin ohjelmalla puolue nousi toiseksi suurimmaksi puolueeksi eli kysyntää Suomessa riittää kuten koko Euroopassa josta Italia on viimeinen näyttö. Toki federalistit ovat käärmeissään koska kukaan enää halua puhua koko liittovaltiosta.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

#44

" Soinin ohjelmalla puolue nousi toiseksi suurimmaksi puolueeksi eli kysyntää Suomessa riittää kuten koko Euroopassa josta Italia on viimeinen näyttö." /Jarmo Makkonen

Ja riittää varmasti tulevaisuudessakin. Siniset tulee todennäköisesti puolueena häviämään, potentiaalisen ministeriaineksen liukuessa muihin puolueisiin. Perussuomalaiset puolestaan tavoittelee seuraavissa vaaleissa 10+ prosentin kannatusta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Suomelle oli kaikkein paras uutinen, että persut hajosivat, ja että Halla-aho valittiin. Sillä valinnalla persut ajoivat itsensä sellaiseen nurkkaan, että eivät pääse enää sekaantumaan päätöksentekoon.

Olkaamme siis kiitollisia Halla-ahosta, nurkassa saa huudella, sillä ei ole merkitystä.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

#59

Oikein todellako, Ritala?

Jos ei Halla-aho aikoinaan nimenomaan olisi aloittanut nurkasta huutelua bloginsa välityksellä, niin tässä maassa ei vieläkään keskusteltaisi maahanmuuttopolitiikasta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Se ''keskustelu'' ei ole keskustelua, se on edelleen persujen osalta, sitä ''neekeriukko'' huutelua.

Muut puolueet osaavat keskustella, persut möläytellä.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas Vastaus kommenttiin #97

#97

Mahtavaa argumentointia, Ritala. Mutta stay tuned: mitä enemmän tähän ketjuun sataa kommentteja, sitä varmemmin se pysyy Puheenvuoro-listan kärjessä - ja tämäkin keskustelu tässä tulee arvioiduksi.

Tässähän meillä kaikilla on mahdollisuus osoittaa kykymme asialliseen keskusteluun.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #101

Onko mielestäsi persujen maahanmuuttopolitiikka sitten ollut hienoa? Mikä siinä on ollut hyvää?

Miksi aina, tai lähes aina kun persujen maahanmuuttopolitiikasta on puhe, joidenkin perujen suusta tulee älyttömyyksiä, millä niitä sitten voisi perustella.

Onko Halla-ahon puhe esteettisestä haitasta kylän raitilla sellainen hyvä vitsi, vai onko kyseessä persujen maahanmuuttopolitiikan yleislinjaus :)

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas Vastaus kommenttiin #102

#102

Luetaan tätä threadia; # 49, sanoo Halla-aho itse asiasta kuultuna:

"...ps [Perussuomalaiset] tuki keskustan ja kokoomuksen kärkkihankkeita saamatta juuri mitään omia tavoitteitaan eteenpäin. Kyllä paperille oli jotain kirjattu, mutta sitä ei ollut tarkoituskaan noudattaa. Ei tarvinnut, koska Sipilä ja Orpo tiesivät, että päätöksenteko perussuomalaisten sisällä on "timokraattista" ja että tärkein ja keskeisin tavoite on edistää Timon ja hänen lähipiirinsä henkilökohtaisia intohimoja."

Avainsanat: saamatta juuri mitään omia tavoitteitaan eteenpäin.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Tätä keskustelua on ollut hauska lukea. Varsinainen Epistolæ Obscurorum Virorum. Miten sinä Kaj-Ari jaksat tällaista cerebrum flatusta?

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Toveri Luukkanen, hyvin jaksan :)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Jotkut kestävät keskustelua, jotkut eivät, toisille se on ylivoimaista.

Toiset ovat niin näppäriä, että sekoavat omiin kaasuihinsa, kun eivät kaikki olekaan samaa mieltä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Varsinainen Epistolæ Obscurorum Virorum."
"Miten sinä Kaj-Ari jaksat tällaista cerebrum flatusta?"

Minun sivistykseni ei valitettavasti riitä tällaiseen viestin tulkintaan, ei edes kuuklettamalla saa selvää mitä tässä tarkoitetaan.

"Vernaculaarimpi" kielenkäyttö edistäisi luetun ymmärtämistä.

Jos haluaa esittää olevansa populisti ja jos pyrkii popularistisin keinoin mukaan politiikkaan, kannattaisi ehkä opetella ilmaisemaan itseään kansanomaisemmin, vaikka onkin itse sivistynyt ja parempaa väkeä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jos koulukiusaa latinaksi siitä on sivistys kaukana.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #71

kyllä se on niin, että se sivistys on tosi tärkeää. Jos ei ole sivistynyt niin voi ihan hyvin epäillä ihmisvihasta...tahi jostain pahemmasta. Urdun, akkadin, ja sanskriitin ymmärtäminen ovat ehdottomia edellityksiä. Ei voi olla sunnuntai-intelligentti jollein päättävästi siteeraa Ciceroa. Itseasiassa sivistymättömyys kiusaa sivistyneitä))))

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #71

Onnittelen Sini.

Sivistystasosi näyttää olevan riittävä siihen että dosentin sivistyksen omaava voi ottaa kantaa mielipiteisiisi. Minun sivistykseni ei valitettavasti yllä sille tasolle.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

Kuuluisat opettajat seuraavat hymyssä suin loistavien oppilaidensa saavutuksista kumpuavaa keskustelua. :)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Niinpä niin, Luukkanen. Lundell avasi pelin ja antaa keskustelijoiden keskustella. Se on varsin helppoa ja sitä paitsi avartavaa.

Luukkanen taas toimii toisin. Hän poistaa kommentit, jotka eivät hänen mielestään sovi tai joissa osoitetaan hänen sanojensa perättömyys. Lisäksi hän bannaa vääränlaisia mielipiteitä esittävät.

Toivon, ettei Lundell muuta toimintalinjaansa yllyttämisestäsi huolimatta. Jos olisin Luukkanen, minua hävettäisi.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Keitin aamukaffit, en ole muistanut juoda kun luin tätä kirjoitusta kommentteineen. :)

Paikalliset asiantuntijat tietysti paikalla :)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mitä enemmän persujen blogeja, sen hauskempaa on kansalla.

Kaikki näkevät persujen toiminnan päivä päivältä selvemmin.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari
Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #76
Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #78
Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #79

kelpo käytettyjen kirjojen myyntimiehemme on päässyt Pohjois-Korealaisiin tunnelmiin - 90% kansasta. Hänestä on tullut kansa. Kansa - se muaaa!

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti Vastaus kommenttiin #103

#103

Perussuomalaiset ovat tietysti itseoikeutettu kansallisen kulttuurin ja politiikan 10% eliitti, nationalistisen aatteen priorisoitu etujoukko. Nämä kansallisen aatemaailman puolestapuhujat rakastavat Suomen kansaa siitäkin huolimatta, ettei tyhmä Suomen kansa matalalla tiedostamisen tasollaan kykene vaaleissa mitenkään yltämään kuin 10% valistuneisuuden määrälliselle tasolle, perussuomalaisesta näkökulmasta katsoen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #103

Jollei dosentti osaa ala-asteen matematiikkaa, niin minä voin kyllä auttaa :)

Viimeisimmän gallupin mukaan:

Kunnallisvaaleissa vielä heikompi tulos, mutta menköön nyt uudella gallupilla.

100-91= 9

Persujen kannatus on siis 9%, joten yli 90% äänestäjistä ei kannata persuja.

Joskus ymmärtäminen on vaikeaa, jos ei halua ymmärtää.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kannattaa muuten luke Jouni Snellmannin blogi, siellä taas yksi persu esittää parasta osaamistaan, joskin Venäjän eduksi tällä kertaa. :)

http://jounisnellman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2531...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

No täytyypä lukea. Halla-aho näön vuoksi ilmoittaa olevansa Naton kannalla samalla kun virallinen persukellokas ja poliisikansanedustajulkkis Packalen taas kerran lurittaa sanasta sanaan Putinin liturgisen maailmanselityksen. Luolista ilmestyy iso kööri putinisteja jankkaamaan taattua kremliä.
Ei ihme että Luukkanen turvautuu abrakadabraan ja kiusauslatinaan.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Jos saisi vaikka 10 senttiä aina, kun Ritala, Niemeläinen ja Lappalainen sanovat "Halla-aho".

Olen usein miettinyt, miltä tuntuisi, jos joutuisi ajattelemaan Halla-ahoa noin paljon.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mikä on kantasi Packalenin ulostuloihin? Onko OK että puolueesi liittyy bäckmannilaisiin?

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Packalén yksityisajattelee, kuten kansalaisen ja kansanedustajan sopii. Puolueemme ei toki ole liittymässä "bäckmannilaisiin", keitä nämä lienevätkin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #83

Bannonin kuplassa ei paremmin bäckmannilaisista puhuta. Ulos vaan sieltä. Ja suomalaiseen todellisuuteen ja puoluejohtajan vastuuta kantamaan.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Kyllähän sinä sen tiedät miltä se tuntuisi. Ethän muuta ajattelekaan kuin Halla-ahoa. Nytkin arvotat jo rahalla ajattelua ja toivot saavasi 10 senttiä aina, kun jokui ajattelee Halla-ahoa.

Sinä vähän välität perussuomalaisista ja vielä vähemmän suomalaisista.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Ihmettelen myös usein, miltä tuollainen pyhä viha tuntuu.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen Vastaus kommenttiin #87

En vihaa sen paremmin sinua kuin perussuomalaisia. Ei pidä olla vainoharhainen ja olettaa toisesta jotain. On hienoa varmaan antaa näin anteeksiannon juhlana väärä todistus lähimmäisestä.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #88

Etkös sinä juuri olettanut erilaisia asioita minusta ja motiiveistani?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #87

Niin ja kyllä täällä blogeissa saa Sipilä, Soini ja Orpokin ihan riittävästi tilaa.

Sinut valittiin äänivyöryllä viime kesänä haluamaasi hommaan, ja siitä seuraa se, että saa varmasti ansionsa mukaan. :)

Osa teistä persuista on täälläkin niin sulkeutuneita, etteivät halua keskustella, mutta se ei meidän vauhtia vähennä.

Tämä blogialustahan on siisti, jos sitä vertaa esim. sinun facebook-seinään.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #91

wanha wiidakon sananlasku: "älä puutu wanhojen kirjojen myyjien hommeloihin" - Mustanaamio 1974, No. 3. Seikkailu: "Kun majuskelista tuli minuskeli".

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen Vastaus kommenttiin #87

Poliitikkomaisesti käännät asiaa. Lue ylempää kenelle sitä 10 senttistä toivot.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Eikös ilmainen mainos kelpaa?

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Siihen en ottanut kantaa. Ihmettelin vain, miltä tuollaiset itselleni vieraat asiat tuntuvat.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #90

En mä ainakaan vihaa, mä kammoksun, siinä on vissi ero.

Politiikkaa voi tehdä niin monella tapaa, joko sillä lailla kuin muut eduskuntapuolueet tekevät, tai sitten teidän tyylillä.

Se ylilyöntien tyyli lopulta lyö omaan nilkkaan.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #92

No kammoksut sitten. Sekin on minulle hyvin vierasta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #94

Et siis kammoksu mitään, mielenkiintoista.

Minä kammoksun isosti sotaa, köyhyyttä, rasismia, sairauksia, nälänhätää ym.

Kammoksun myös hieman lievemmin, välinpitämättömyyttä, tyhmyyttää ja yksisilmäisyyttä. Nämä usein johtavat huonompaan kehitykseen.

Kammoksun myös kokoomuksen ja persujen politiikkaa, kaikkea muuta kuin hyvää toimintaa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #98

petteri, minä puolestani vieroksun syvästi vasemmiston, demareiden ja vihreiden politiikkaa. En tiedä pitäisikö vielä yhden kerran ilmaista kommenttiesi laadusta jotain. Mietinpä hiukkasen........
Olkoon vielä tämän kerran sanon mielipiteeni vieroksunnastani kirjoitteluasi kohtaan, koita yrittää saada tuo vihasi pois persuista. Olen ymmärtävinäni heidänkin olevan ihmisiä ihan siinä missä sinäkin vai pidätkö itseäsi ylempiarvoisena? Se vihasi kun on aivan liian läpinäkyvää vaikka muuta yrität kertoa. Keskustella voi poliittisista asioista muullakin tavalla kuin sillä mitä jatkuvasti käytät. Lohduttaakseni sinua hiukan, sanon ettet ole tällä alustalla ainoa.

Hyvää pääsiäisen ajan jatkoa!

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #110

Mä puhun suoraan ja vi**umaisesti.

Olen sanonut, että mun käy sääliksi persukannattajaa ja rivijäsentä, jotka saavat kuraa niskaansa johdon ja joidenkin persujen ulotuloista.

Mutta sen puolueen on itse valinnut ja valinnalla hyväksyy myös yleislinjan.

Vihaa en koe, jos se siltä tuntuu, niin sille ei voi mitään, kammoksun ja olen jyrkkä, mutta ei mulla oo mitään syytä vihata, inhota toimia voin kuitenkin.

Halla-aho on viisas, mutta antaa mölyn, huonon käytöksen ja jopa piilorasismin kukkia puolueessa, se on iljettävää.

''neekeriukko'', ''mmahantunkeutuja'', ''loiset'', ''esteettinen haitta'' ym. puheet ovat jopa puolueen johdossa osin käytössä.

Miltä tällaiset sanat kuulostaisivat, Rinteen, Orpon tai Sipilän suusta? Eipä taida tapahtua.

Persut ovat pokkeuksellinen ja toimintatapa on osin arvelluttavaa, siksipä jaksan asiasta jauhaa.

Jos valitsee itse viiteryhmänsä ja sulkee silmänsä ja korvansa pahoilta puheilta, niin sillojn ei mitään eri kohtelua ansaitse.

Edelleen jatkan puolueen arvostelua, jos se tuntuu henkilökohtaiselta, niin sitä en tarkoita.

Pääsiäisen jatkoja sinnekin!

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #113

sososoo petteri mitäs kirjoitteletkaan "Olen sanonut, että mun käy sääliksi persukannattajaa ja rivijäsentä, jotka saavat kuraa niskaansa johdon ja joidenkin persujen ulotuloista." Tuo säälisi ei vain todellakaan näy missään vaan latelet kuraa niskaan jatkuvalla syötöllä ihan vasemmistolaiseen tapaan. Tuon vasemmistolaisen tavan olen itse pannut merkille monet monet kerrat. Jokainen tietenkin taaplaa omalla persoonallisella tyylillään, jopa kuraa ja muuta p***aa niskaan heitellen.

Heittelet jatkuvalla syötöllä mm. tällaista tekstiä vailla minkäänlaisia näyttöjä siitä että kirjoittelijat ovat todellakin mainitsemiasi persuja "''neekeriukko'', ''mmahantunkeutuja'', ''loiset'', ''esteettinen haitta'' ym. puheet ovat jopa puolueen johdossa osin käytössä."

Syytökset ovat sen verran vakavia, että kyllä sinulla tulee olla myös näyttövelvollisuus tuollaista julkituodessasi.

Sinä pidät persujen toimintatapaa osin arvelluttavana, mutta et sen sijaan ota huomioon omaa toimintatapaasi, joka sekin on varsin arveluttavaa ja ei hyväksyttävyyden rajoissa olevaa. Ei ainakaan minun oikeudentajuni mukaan.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #115

Halla-aho on puhunut esteettisestä haitasta kylän raitilla

Hakkarainen ''neekeriukoista''

Etkö tunne puolueesi johtoryhmän puheita? tai Hakkarainenhan erosi, kun meni muut asiat yli.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #115

Kyllä ylläpito poistaa jos mennään henkilökohtaisuuksiin, niihin en ole mennyt.

Persuja käsittelen puolueena, kuten kokoomusta, keskustaa ym.

Eivät niidenkään jäsenet itke, kun sanotaan, että keskusta pettää aina.

Hieman perspektiiviä, äläkä ota niin itseesi, ei minulla ole mitään sinua vastaan. Puoluevalintasi vain on väärä :)

Minun toimintapani on tämä, en ol minkään puolueen jäsen ja olen joka vaaleissa melkein äänestänyt eri puoluetta.

Älä lue, pakko ei ole.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Olen tänään kirjoittanut nimesi viisi kertaa. Jos jatkaisin samaan tahtiin koko kuukauden ja jos nuo muut olisivat vähän yli puolet yhtä ahkeria, saisit kokoon melkoisen summan. Se olisi suurin piirtein sen saman 36 euroa, minkä aktiivimallin myötä menettäisit. Siis siinä tapauksessa menettäisit, jollet kuuluisi siihen ryhmään, jolle toimettomuudesta maksetaan ihan eri kriteerein.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Oikeastaan sekä Nurmen kirja että tämä blogi ovat "perussuomalsisten hajaannuksen lyhyt historia". Asioita pitäisi historiallisesti tarkastella viime vuosikymmenen alkupuolelta asti.

Jussi Halla-aho tulee jäämään historiaan yhtenä älykkäimmistä ja analyyttisimmista poliitikkona.Hänen suunnitelmansa olisi saattanut onnistua ellei siitä olisi puuttunut järkevyys ja samalla muuta joukkoa vallannut vauhtisokeus.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Voitto äänetyksessä olikin lopulta iso tappio.

On vanha viisaus, että hävinnyttä ei ole järkevää pilkata ja ajaa nurkkaan, nyt sitten toiminta oli puoluekokouksessa sellaista, että vanha johto naurettiin ulos.

Sitä sai mitä tilasi.

Sen taakse on turha mennä, että en voi vastata puoluekokouksen jäsenistä, sillä puheenjohtaja pystyy puheillaan ja toiminnallaan muuttamaan linjaa, mutta Soinin ja muiden ulosajo taisi olla niin nautinnollinen hetki, että vauhtisokeus yllätti.

Pieni puolue jäi, ja mahdottimuus enää päästä hallitukseen, sen siitä sitten sai.

Jos pieni puolue ja oppositioasema riittää, niin onnea vaan voitosta. :)

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

ota peter rauhallisesti: kansalaispuolue adoptoi aprillipäivänä merkittäviä yhteiskunnallisia keskustelijoita riveihinsä. Nyt sinulla on vaara...))))

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Arto, sinulla on tainnut mennä ohi petterin täällä tekemä tunnustus? Hän on vasemmistoliittolainen. Ainaski äänestää ko. puoluetta, joten KP tuskin tullee kyseeseen, vaikka mistä minä tiedän millaisia ajatuksia petterin aivoissa syntyy vanhoja "aapisia" lukiessa. :D

petterin vihaisuus persuja kohtaan näyttäisi olevan yhtä korkeaa lajia kuin vasemmiston Paavolla.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tätä usaria seuranneena olen huomannut sen, että Perussuomalaisuus kiinnostaa ihmisiä huomattavasti enemmän kuin nk.massa politiikka. Ainakin Perussuomalaisilla on selvä poliittinen agenda joka erottuu. Ennen se oli Soinin aikaan Populistinen ja sen varjolla keräsi ääniä oikealta ja vasemmalta.

Olen näkeväni Ritalassa pientä herännäisyyttä, josko vassarit sais kenkää ;)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Iljettävyys on oikea sana, ei viha, mutta jos viha-sana saa sinut tyytyväiseksi, käytä vaan rohkeasti sitä.

Aapisista voisi moni persukin viisastua, sillä siellä on hyviä loruja. Lukeminen kannattaa aina, ja monelle persulle lukemisen aloittaminen tekisikin hyvää.

Vasemmistoliittoa äänestän, sen olen Halla-ahon seinälläkin ilmoittanut, vasemmistoliiton eurooppapolitiikasta en pidä, mutta kotimaanpolitiikan takia nyt teen päätöksen.

Paavo sitten teki juuri niinkuin pitää, sillä niinkuin usein näkee persujen sanoista totuutta on vaikea löytää.

Onneksi ei käynyt pahemmin siinä ''tökkäyksessä'' :)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #114

Vasemmistosta ei totuutta kuulu senkään vertaa kuin persuilta eduskunnassa. Valitettavasti vasemmistolaiset mukaan lukien demarit ja vihreät osittain ovat vain näpertelijöitä ja suunpieksäjiä salissa.

Luulenpa että persuissa löytyy enemmän lukeneita, jopa aapista, kuin osaat kuvitellakaan. Sivistyneisyys ei näy oikein paistavan täällä saitilla monenkaan muun puolueiden keskustelijan otteissa. Kaikkein vähiten se näkyy omasta mielestäni juuri vasemmistolaisten kohdalla. On vain puskista huutelua, joka on valitettavaa. Moneta kertaa tulee ajatelleeki kuinka tällä alustalla tuollaiset huutelut hyväksytään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #116

Hyvin sanottu, kukas se omissa vikaa näkisi, ilmeisesti persujen kirjoituksen maahanmuttajista ovat sitten jotain muuta kuin huutelua. :)

No sellaista se näkökantojen ero on, eikä se minua haittaa, mutta aika monta persua on täältä poistettukin, mistähän sekin johtuu?

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Minusta petterin into ja vimma on vähän kunnioitettavaa. Vastablogeja ja vuodatusta; tahatonta huumoria joka lähtöön.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #121

Into ja vimma pitää mielen virkeänä, vaikka kroppa ei enää kestäkään vauhtia :)

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero Vastaus kommenttiin #122

Oletko sinä Ritala jotenkin antanut luvan kaikenmaailman luukkosille ja muille vouhkaajille vittuilla tällä alustalla, jossa henkilöönmeneminen on perinteisesti ollut huonoa käytöstä?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #121

"Minusta petterin into ja vimma on vähän kunnioitettavaa. Vastablogeja ja vuodatusta; tahatonta huumoria joka lähtöön."

Onhan se mukavampaa niille mamuille jotka ei persujen haukkumisesta oikein tykkää. kun persut keskittyy nyt mollaamaan Petteriä. Mamut pääsee vähemmällä.

Toisin kuin mamut, Petteri tuntuu vain pitävän siitä kun häntä mollataan.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti Vastaus kommenttiin #121

No mitä voidaan ajatella siitä, ettei dosentti Luukkanen kirjoita blogin kommenttiosiossa itse substanssista yhtään mitään, vaikka hänen luulisi tuntevan aihepiirin syvällisesti? Aivan, ei yhtään mitään, vaikka hän on kirjoittanut kuusi (6) kommenttia, etupäässä nokittelua Ritalan kanssa.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

"Perussuomalaiset ovat demokraattisin puolue, koska kaikki jäsenet saavat halutessaan äänestää puoluekokouksessa."

Sitkeästi tämä kummallinen väite pompahtelee esiin. Lainaan itseäni erään toisen blogikirjoituksen kommenteista:
Demokratian toteutumisen esteeksi ei siis voida laskea sitä, että äänestääkseen tulee olla tietyssä paikassa tiettynä aikana. Jos on puoluekokouksen aikaan sairaana tai töissä tai ei ole varaa matkustaa, ei myöskään saa ääntään kuuluviin. Voihan tuota touhua tietysti maan parhaaksi demokratiaksi kutsua, jos niin kerran kokee.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset