*

enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Ruuhkaa Espoon koulujen monistushuoneissa

23.1. Länsiväylä    Espoossa ei saa enää kokeita kotiin – taustalla vanhempien huolimattomuus

Espoolaiset koululaiset eivät enää automaattisesti saa kokeitaan kotiin vanhemmille näytettäväksi. Espoon kaupunki on ohjeistanut kouluja kirjaamaan koetulokset ja muut arviointipalautteet jatkossa Wilmaan. Osa kouluista on lähettänyt vanhemmille Wilma-viestin aiheesta.

– Joudumme muuttamaan nykyistä käytännettämme kokeiden viemisestä koteihin, koska kokeet eivät läheskään aina palaudu takaisin koululle, Wilma-viestissä perustellaan. Kouluilla on velvollisuus säilyttää oppilaiden alkuperäiset koepaperit lukuvuoden ajan.

Espoolaiset koululaiset eivät enää automaattisesti saa kokeitaan kotiin vanhemmille näytettäväksi. Espoon kaupunki on ohjeistanut kouluja kirjaamaan koetulokset ja muut arviointipalautteet jatkossa Wilmaan. Osa kouluista on lähettänyt vanhemmille Wilma-viestin aiheesta.

– On oppilaan oikeusturvan kannalta tärkeää, että arviointi on hyvin dokumentoitua ja myös kokeet ovat säilössä koululla, ohjeistusta perustelee va. opetuspäällikkö Hanna Talola Espoon kaupungilta.

Huoltajat voivat kuitenkin aina halutessaan pyytää opettajalta kokeen tai kopion kokeesta. Kokeisiin saatetaan palata joskus esimerkiksi siitä syystä, että oppilas tai huoltaja pyytää perusteluja arviointiin.


Kokeiden säilytys koululla on ollut pikemminkin tapa kuin velvollisuus. Uutta on, että työnantaja velvoittaa kokeiden säilömiseen. 

Jos oppilas tai huoltaja pyytää perusteluja arviointiin, perustelut voi aivan hyvin antaa suullisesti tai kirjallisesti. Ei siinä vanhoja kokeita tarvita.

Sitä paitsi nykyarviointi on paljon muutakin kuin kokeita, oppimisen arviointi on jatkuvaa, arvioidaan taitoja ja oppimisprosesseja. Arviointikeskustelujakin järjestetään.

Kaikkea arviointia ei voida tietenkään dokumentoida, esitykset, liikunta, kuvataide, musiikki jne. Opettajan pitäisi heilua kameroiden kanssa päivät pääksytysten.

Olen aina lähettänyt kokeet kotiin nähtäviksi, palautus on toden totta viime vuosina muuttunut melkoiseksi ruljanssiksi. Kokeet eivät tule kouluun seuraavana päivänä, jotkut kokeet palautetaan kuukauden päästä, osa kokeista ei palaudu kouluun koskaan. Aikaa kuluu myös palautusten merkkaamiseen päiväkirjaan puhumattakaan jatkuvasta kinuamisesta. 

Kun kokeet on palautettu, olen laittanut ne pinkan päällimmäiseksi opettajan kaappiin. Eläkkeelle lähtiessäni tungin silppuriin useamman vuoden läjän. 

Pinkatessani kokeita kaappiini en ole ajatellut oppilaiden oikeusturvaa, vaan sitä, ettei kokeita levitetä ympäriinsä. Mahdollista on, että rinnakkaisluokan tai toisen koulun kaveri saa etukäteen käsiinsä valmiin kokeen ja voi valmistautua kokeeseen kepulikonstein.

Jossain vaiheessa kokeilin nippupalautuksia. Niittasin kuukauden kokeet, päälle laitoin kuukauden yleisarvioinnin ja allekirjoitustilan päällimmäiseen paperiin. Kokeiden palauttaminen nipuissa oli helppoa ja ne palautettiin nopeasti kouluun. Mutta tietenkin vanhemmat halusivat kokeista välitöntä palautetta. Aloin uudelleen palauttaa kokeita yksitellen.

Hyvä ohje on, että koenumerot merkitään Wilmaan myös alakouluissa kuten yläkouluissa tehdään. Oppilaiden ja vanhempien on helppo nähdä oppimisen kehitys, kun numerot ovat perä perään rivissä. 
Mutta Espoon monistusohje on järjetön ja naurettava.

Määräyksen antaja ei ole miettinyt, kuinka paljon opettajien työmäärä kasvaa, kun kokeita pitää monistaa. Jokainen koe on suoraa palautetta oppilaan oppimisesta myös vanhemmille. Aktiivisimmat vanhemmat auttavat lastaan, kun huomaavat, että oppimisessa on aukkoja. 

Mahtaa Espoon koulujen monistamoissa olla mieletön ruuhka, kun opettajat monistavat ryppyisiä koepapereita yksi kerrallaan. Homma kumuloituu yläkoulujen ruuhkakoeviikkojen jälkeen.

Muutenkin arviointi on koulussa nostettu aivan liian suureen rooliin ja siihen suhtaudutaan aivan liian vakavasti.

Niin, ja joku vastuu kokeiden palauttamisessa kouluun pitää olla itse oppilaalla ja hänen vanhemmillaan.

https://properuskoulu.blogspot.fi/2017/01/ruuhkaa-espoon-koulujen.html
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Kun nyt kerran joka ipanalla on ne hemmetin puhelimet, ottakoot kuvat niistä.

Mutta joo, olisko sähköinen arkistointi mitään? Opettajien vastuulle se ei saa tulla, mutta kunnon välineistöllä keskitetysti se ei nyt mahdoton homma ole. Turhempaakin tehdään. Samalla ne voisi laittaa sinne Wilmaan tms, jossa voi pitää vaikka vuosien koearkistoa saatavilla.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Onpas touhu muuttunut byrokraattiseksi. Omana aikanani 70-90 -luvuilla ei koulu ominut yhtään koepaperia, vaan jäivät oppilaan omaisuudeksi. Kai ne peruskoulussa vielä kotona signeerattiinkin, mutta tuskin enää ylä-asteella sitä kellekään opettajalle piti todistaa. Todistuksestahan sen sitten näki, miten menee.

Kieliikö tämä jonkinlaisesta luottamuspulasta yhteiskunnassa, vai koventuneesta kilpailusta?

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ei meidänkään pitänyt palauttaa 90-2010... Kai-Ari Lundell pystytkö kertomaan mistä tälläinen muutos on syntynyt ettei oppilaat pysty niitä säilömään kotona, ja mistä lähtien?

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

On ainakin kolme syytä:

1. Kouluissa käytetään paljon valmiita kustantajien tekemiä kokeita, joita ei voi jättää lojumaan koteihin. Naapuriluokan tai -koulun toveri voi muutoin valmistua kokeisiin kepulikonstein :)

2. Nykyään kaikkialla on oikeuksia, ei niinkään velvollisuuksia. Oppilaan oikeusturvan kannalta asialla on merkitystä. Jos arvioinnissa on ongelmia tai siitä kysytään, kokeiden avulla voidaan näyttää, missä mennään.

Mutta toisaalta vain päättövaiheissa papereilla on merkitystä enemmän, kuudes- ja ysiluokka. Lukiossa tai yliopistoissa ja korkeakouluissa kokeet myös säilytetään.

3. Halutaan turvata oma selusta. Suomen opettajienhuoneisiin on pesiytynyt pelko. Pelätään asioita, joita ei edes tapahdu.

Esim. omia arviointejani ei montaa kertaa ole kyseenalaistettu. Ja vaikka kyseenalaistettaisiinkin, opettaja on oman arviointinsa ainoa asiantuntija. Arviointiin vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkät kokeet.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Tämä on tietysti sitä varten, että kun vanhemmat tulevat juristien kanssa koululle huutamaan, miksi meidän Taneli sai seiskan, on näyttää dokumenttia.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Toimituksen poiminnat