enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Älä kiusaa omaa maikkaa

23.11. Iltalehti

Näin opettajia kiusataan - osa vaihtaa kiusaamisen vuoksi ammattia

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kyselyn mukaan joka toinen peruskoulun opettajista on tullut kiusatuksi. Jotkut opettajista ovat päättäneet kiusaamisen vuoksi vaihtaa ammattia.

OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio kertoo, että oppilaat voivat kiusata opettajia monilla eri tavoilla.

- Kiusaaminen lähtee siitä, ettei suostuta tekemään, mitä opettaja pyytää. Mustamaalataan, arvostellaan opettajan persoonan piirteitä ja arvioidaan vaatteita. Haistattelua, väkivallalla uhkailua, Länsikallio kuvailee.

Noin joka kymmenes OAJ:n kyselyyn vastanneista opettajista kertoo kokeneensa työssään jopa väkivaltaa.

Opettajan kiusaamiseen voivat syyllistyä myös oppilaiden vanhemmat.

- Vanhemmilla voi olla ylimitoitetut vaatimukset opettajaa kohtaan. On myös joitakin tapauksia, joissa vanhemmat uhkailevat, että jos tämä asia lapseni osalta ei hoidu, niin jotain tapahtuu.

Kiusaamista tapahtuu kaikilla kouluasteilla. Jo varhaiskasvatuksessa olevat lapset saattavat kiusata opettajiaan.

 

Hämmentävää - joka toinen peruskoulun opettajista on tullut kiusatuksi.

Opettajien kiusaaminen nousi pintaan, kun ilmeni, että oppilaat yllyttävät toisiaan kiusaamaan opettajia, Ope ragee -haaste.

Koulutovereidensa toistuvan ja pitkäkestoisen kiusaamisen kohteeksi joutuu 5–15 prosenttia perusopetukseen osallistuvista lapsista. (www.edu.fi)

Lukumääräisesti sekä opettajia että oppilaita kiusataan suurin piirtein yhtä paljon, kun otetaan huomioon, että keskimääräinen opetusryhmäkoko v. 2010 (www.minedu.fi) oli vajaat 20 oppilasta.

Joka kymmenes opettaja on kokenut jopa suoranaista väkivaltaa.

Aloitin opettajan työt v. 1980. Ei silloin opettajat ainakaan ääneen puhuneet, että heitä kiusattiin. 

Aina opettajiakin on jollain tasolla kiusattu, heitelty liiduilla tai laitettu taulusieniä opettajan tuolille. Todennäköisesti silloin opettajat kokivat ne kepposina, ei systemaattisena kiusaamisena.

Opettajia kyllä kutsuttiin erilaisilla kutsumanimillä. Ihka ensimmäisen biologian tuntini aiheena oli Pientareiden pikkueliöstö. Pari vuotta minua kutsuttiinkin Luteeksi (Lundell - Lude), nimittäin pientareilla ja pelloilla elelee peltoluteita.

Tietenkään minua ei kovin paljon naurattanut, kun oppilaat tulivat opettajienhuoneen ovelle kyselemään minua: Onks Lude paikalla?

Nokkela kutsumanimi Lude joka tapauksessa oli, lude on pikkuelukka, ja minä olen kaksimetrinen korsto.

Ennen tuskin kovin moni opettaja uupui tai vaihtoi alaa kiusaamisen takia.

Kiusaaminen voi johtaa opettajan uupumiseen ja pitkiin sairauspoissaoloihin.

- Käsittääkseni jotkut ovat luopuneetkin opettajan ammatista ja siirtyneet muihin tehtävin. Osa on lähtenyt opiskelemaan jotain muuta, Länsikallio kertoo. (Iltalehti 23.11.)

Mitä ihmettä on tapahtunut, kun oppilaat voivat kiusata opettajansa uupumuksen partaalle, jopa niin, että opettaja voi harkita alan vaihtoa?

http://www.properuskoulu.net/2016/11/ala-kiusaa-omaa-maikkaa.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

"Kiusaaminen lähtee siitä, ettei suostuta tekemään, mitä opettaja pyytää."

Kiusaaminen lähtee siitä, että vanhemmat ovat laiminlyöneet kakaransa kasvatusta.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Opettajat voivat katsoa asiassa myös peiliin. Alaikäisten kanssa ollaan opettajien puolelta liian kilttejä silloin kun puhutaan selvistä rikoksista. Alle 15-vuotiaiden osalta sosiaalitoimi on oikea osoite ja koulusta erottamista voisi käyttää rohkeammin. 15-täyttäneiden osalta rikollisille toiminnalle tulee nopeasti loppu, kun tuomioistuin kutsuu. Tuomio ja korvaukset ovat tehokas keino estää rikollista toimintaa koulussa.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Kiusaaminen, oppilaiden välinen tai opettajaan kohdistuva, ei ole ollenkaan yksiselitteistä. Kyse on aina kiusatuksi tulemisen subjektiivisesta kokemisesta. Ns. puhtaita kiusaamisia ei ole. Asiat ovat moniulotteisia ja vaikeasti purettavia. Asiaa tutkinut Salmivalli määrittelee näin :
"Kiusaaminen on pahan mielen aiheuttamista, joka on
tahallista
toistuvaa
kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen."

Useimmat julkitulot kiusatuksi tulemiseen eivät täytä näitä kriteereitä.

Kolmenkymmenen vuoden kokemuksella erityisluokkia alakoulussa opettaneena olen erittäin harvoin törmännyt koulukiusaamiseen oppilaiden välillä ja en koskaan todennettuun opettajan kiusaamiseen oppilaan taholta.
En mitenkään väheksy henkilökohtaista kiusaamiseksi tulkittua kokemusta. Me olemme kaikki asemasta riippumatta inhimillisesti tuntevia ihmisiä.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Varmaan näin on mutta esimerkiksi huorittelu, muu solvaus ja kiinnikäyminen kipua ja vammaa tuottavalla tavalla eivät ole tulkinnanvaraisia.

Rajat kannattaa luoda ja niistä on pidettävä kiinni. Ei ole keneltäkään pois tehdä ilmoitukset oikeisiin paikkoihin toimenpiteitä varten. Tällä varmistetaan myös opettajien työturvallisuus jatkossa.

Aiemmassa elämässäni poliisina huomasin, että jotkut vanhat jäärät pitivät poliiseihin kohdistuneita tappouhkauksia ja väkivaltaa ammatin luontaisetuina ja väheksyivät niitä. Onko siis opettajakunnassakin porukkaa, joka pitää vastaavia juttuja luontaisetuina?

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Ihmetyttää, mikä voi olla sellaisen kansakunnan kohtalo, joka kasvattaa lapsensa siihen, että kiusaaminen on sallittua - että jos on kiusaaja, ei jää mistään paitsi: ei opetuksesta, ei lounaasta, ei luokkaretkistä.

Työskentelin kerran luokanopettajan sijaisena ala-asteella. Seurasin etukäteen vakituisen opettajan työskentelyä. Hän oli taitava, ja johti luokkaa kuin orkesteria. Luokassa vallitsi täysi hiljaisuus, kukaan ei häiriköinyt. Opettajan ei tarvinnut korottaa ääntään.

Jos joku käyttäytyi oppilaille esitetyistä säännöistä poiketen, hänelle merkittiin viiva liitutauluun - ja seuraavan kerran, kun muu luokka meni hetkeksi tyhjään jumppasaliin leikkimään jonkun hauskan leikin, oppilas, jolle oli tullut merkintä, ei päässyt mukaan.

Tieto tulossa olevasta kivasta hetkestä oli porkkana, tästä hetkestä paitsi jääminen keppi.

Kuvio onnistui pienessä yksikössä. Suurissa yksiköissä kaikki on suurempaa: luokat, välimatkat, opettajaan kohdistuva kuormitus.

Tällä hetkellä Hymypatsas on ainoa tunnettu palkkio siitä, että käyttäytyy hyvin kaikkia kohtaan. Voisiko olla muitakin? Kenen asia näitä olisi miettiä?

http://johannasirenkaplas.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

http://johannasirenkaplas.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

Toimituksen poiminnat