*

enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

HSL kiskoo eläkeläisiltä

Ensimmäinen varsinainen eläkepäivä, ei vielä tunnu missään, kuin kesälomaansa viettäisi. Mutta katsotaan, miltä tuntuu, kun ensimmäinen koulupäivä koittaa. Voi olla, että silloin kaipaan takaisin kouluun ja opetushommiin.

Työeläkekortti on kiva, koska sillä saa alennuksia. Ainoa asia, joka todella jurppii on, että suurin osa eläkeläisistä ei saa mitään alennuksia HSL:n liikenteessä Pääkaupunkiseudulla.

Tähän on tultava muutos! 

On moukkamaista ja sivistymätöntä, kun eläkeläiset eivät saa matkustaa bussissa tai ratikassa puoleen hintaan. Monessa maassa eläkeläiset saavat matkustaa täysin ilmaiseksi.

Meillä on paljon oikeasti köyhiä eläkeläisiä, jotka eivät voi matkustaa esim. Vantaalta Helsinkiin, kun edestakaiseen matkaan kuluu päivän ruokaraha. Nyt kaikki eläkeläiset eivät ole oikeutettuja HSL:n alennukseen.

Kaikkien eläkeläisten pitäisi saada matkustaa puoleen hintaan. Takuueläkkeellä elävien pitäisi saada matkustaa täysin ilmaiseksi.

Loppujen lopuksi HSL:ltä ei vaadita mitään muuta kuin hyvää tahtoa. Yleensä busseissa ja ratikoissa on hyvin tilaa.

https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/elakelaiset

Toritapahtumissa olen keskustellut monen pienituloisen eläkeläisen kanssa, olen kuunnellut monia sydäntä särkeviä tarinoita. Moni mummo tai vaari jonottaa ruokakassia säännöllisesti leipäjonoissa. Ei niin saa olla.

Oma eläkkeeni on riittävä, koska olen täysin palvellut kunnan virkamies, emeritus luokanopettaja.

http://kaiarilundell.blogspot.fi/2016/08/hsl-kiskoo-elakelaisilta_1.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Hyviä ja varmasti ansaittuja eläkepäiviä !

P.S. Riittävästä eläkkeestäsi voit silloin tällöin kustantaa jonkun vähävaraisen eläkeläisen HSL-matkalipun ja saada joutopäiviisi hyvää mieltä pienin kustannuksin.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Kiitos, Pekka!

Kyllä eläkeläisten pitäisi saada HSL:n matkat puoleen hintaan. Eivät he voi almujen varassa elää, moni eläkeläinen kokisi sen alentavaksi.

Eläkkeet ovat ansaittuja.

Täysin palvelleen luokanopettajan eläke on riittävä, mutta ei ylellinen. Se riittää kyllä asumiseen ja ruokaan sekä kuntosalikorttiin ja vähän muuhunkin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Mielestäni alennuksen voisi saada tulorajaperusteisena. Ajokortittomalle tai ajo-oikeuden menettäneelle ikäihmiselle matkakortin tulisi olla aina ilmainen.

On tärkeää, että vanhusväestön mahdollisuus päästä palveluihin ja sosiaalisten kontaktien ylläpitoon säilyy eläkepäivilläkin.

Toisaalta, täällä pääkaupunkiseudulla eläkeläisiä kohdellaan jo nyt erityisasemassa: täällä ylipäätään on toimiva julkinen liikenne.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Nykyajan työelämässä työeläkeläiset ovat etuoikeutettuja, terveitä, vakavaraisia ja melko hyvätuloisia verrattuna vaikka yksinyrittäjiin ja freelancereihin tai vaikkapa nuorten työmarkkinoille vasta tulevien asemaan.

Alennukset voisi varata vain köyhimmille väestöryhmille, ikään katsomatta. Älykkäällä teknologialla se olisi varsin helppoakin.

Vähän asian vierestä:

Ikäihmisiä voi kunnioittaa siinä, missä kaikkia muitakin, mutta ei heille nyky-yhteiskunnassa tarvitse mitään erityistä kunniakansalaisen asemaa antaa. Vanhuus ja viisaus on joutava klisee, ei voi noin yleistää. Moni kyllä esittää viisasta ilman todellisia edellytyksiä siihen. Ikääntyneiden joukossa on, siinä missä muissakin ikäryhmissä, varsin paljon hyvin vihamielisiä, typeriä ja joustamattomia ihmisiä, joiden on vaikea sopeutua nykyaikaiseen elämänmenoon ja muuttuneeseen arvomaailmaan. Varsinkin miehillä aggressiivisuuden lisääntyminen on valitettavan tyypillinen vanhuusoire. Monessa tapauksessa eläkeläinen on työpaikallaan saattanut olla pitkään kehityksen ja tuottavuuden esteenä vanhentuneine asenteineen ja suunnilleen 70-luvun alkupuolella hankitulla, päivittämättömällä ammattitaidollaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Voi Esa Mäkinen, lienet tämän päivän nuori, joka sotkee puurot ja vellit ja odottaa äidin ja iskän passaavan pitkälle päälle kolmen kympin. Tällaisia keskenkasvuisia nuoria on tänä päivänä paljon. Olen todella yllättynyt. Miten heitä on paapottu ja miten sen odotetaan jatkuvan hamaan melkein eläkeikään saakka.

Kun olimme nuoria, ei meille mitään ilmasta ollut tarjolla, mutta sitähän sinä et ymmärrä, etkä ole joutunut kokemaan.

Miksi joku vanhus tulee vihaiseksi? Ehkä elämä on kohdellut kaltoin. Eivät kaikki vanhukset ole vihaisia, mutta eivät myöskään ole valmiita paapomaan nuoria, jotka eivät millään tavoin osoita olevansa sen arvoisia. Junissa ja busseissa istutaan. Ulkomailla paikka heltiää nopeasti. Arvostus on ihan toista luokkaa. Ihmettelenkin miten täällä kasvaa niin erilaisen käytöksen omaavia nuoria.

Minusta ikäihmisille, niille, joilta muutoinkin on viety paljon ja joilla eläke ei tahdo riittää mihinkään, tulisi turvata edes juna- ja bussimatkojen ilo. Ikääntyessä ilot vähenevät. Tuletpa senkin aikanaan huomaamaan, mikäli selviät ikäihmiseksi saakka.

Kehitä parempaa asennetta, niin elämä näyttää paremmalle.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kyllä Mäkisen kommentissa oli pointtinsa. Ei eläkeläisyys yksin ole peruste ilmaisiin tai alennettuihin taksoihin. Nostatte Lundell ja Laamanen, molemmat itsekin pienituloisuuden lisäperusteeksi. Eivät kaikki eläkeläisetkään puoli-ilmaisia matkoja tarvitse.

Minusta pienituloisille eläkeläisille pitää antaa alennusta julkisista palveluista ja joukkoliikenteessä. Yhtä hyvin alennusta voitaisiin antaa pitkäaikaistyöttömälle ja pienituloisille ihmisille ylipäätään. Aivan kuten Mäkinen ehdotti.

Et puuttunut Mäkisen ehdotuksiin, näit vain Mäkisen perustelut, jotka mielestäsi olivat vääriä. Näit, ettei Mäkinen arvoistaisi vanhuutta. Ja sen perusteella olit valmis maalaamaan kommentoijasta äidin paapoman peräkammarin pojan.

Anteeksi vain, Irja Laamanen, mutta kyllä sinunkin asenteessasi näyttäisi olevan parannettavaa.

Voitaisiinko kommentoinneissa pitäytyä asiassa eikä arvuuteltaisi kenenkään motiiveja tai sorruttaisi henkilökohtaisuuksiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Heh, täytän kohtapuoleen 52.

Pysyn kannassani, että vanhuus ei aina välttämättä tarkoita viisautta (QED) ja tuen tai erityisaseman tarve ei aina liity ikään. Sukupolvien tasa-arvo on silti ongelma: ei taida olla nykymeiningin mukaista muhevaa työeläkettä tiedossa X-sukupolven pätkätyöläisille. Yhä useampi iäkäs on tämän yhteiskunnan kermankuorija ja voittaja. Moni ei.

En siis ymmärrä, miksi _kaikille_ eläkeläisille pitäisi kuulua automaattisesti alennuksia ja etuja, kun monet paljon pienituloisemmat työssäkäyvät joutuvat maksamaan matkansa itse.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kommentti, johon tämä kommenttini liittyy, on poistettu ylläpidon toimesta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Lontoossa näyttämällä passia sai sisäänpääsystä eri kohteisiin eläkeläisalennuksen. Oli hyvin yllättävä asia.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Olen blogistin kanssa samaa mieltä noista matkalippujen hinnoista. Ja odota, miltä tuntuu, kun vuodesta 1996 voimassa ollut törkeän epäreilu taitettu eläkeindeksi on syönyt tulojasi muutamankin vuoden:
http://timouotila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/212272...

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Uotila, pidän leikattua indeksiä itsekin epäreiluna. Se rokottaa varsinkin niitä, jotka ovat olleet eläkkeellä 20 vuotta.

Suuret ikäluokat, jotka ovat nyt eläketaipaleensa alussa kyllä sietävät leikatunkin indeksin. He ovat saaneet korkotukilainoja asuntojen hankintaan, inflaatio-devalvaatio aikakaudella velkapääoma kutistui itsestään palkkatason noustessa inflaation myötä. Valtion kompensaation ansiosta korkoprosentti oli inflaatioprosenttia pienempi, joten lainoja kannatti ylläpitää. Työllisyys oli suurten ikäluokkien nuoruusvuosina hyvä, paikoin parempikin. Silti esim. rakennustuotantoa verovaroin tuettiin, osin tarpeettomastikin.

Poliittiset päättäjät ovat muistaneet tämän ison äänestysryhmän edut ja kyseinen ikäluokka on täyttänyt niin kunnallis- kuin valtakunnan politiikassa pitkään suuren osan paikoista.

Minusta eläkejärjestelmää pitäisi rukata niin, että jokaiselle maksettaisiin eläkettä esimerkiksi 15 vuoden ajan. Maksimiajan kuluttua ihminen jää takuueläkkeen tai - jos siihen mennessä perustulosta on päästy yhteisymmärrykseen - perustulolle. Tuolloin voi toki karttunutta varallisuutta käyttää kompensoimaan tulon pienentymistä. 15 vuoden ajan saatava eläke voi siis olla tuntuvasti nykyistä eläketuloa suurempi, suht lähellä palkkatuloa.

Tällaisessa mallissa eläkeikääkään ei tarvitse laissa määrätä. Jokainen voi harkita milloin eläkkeelle on hyvä siirtyä. Joko silloin, kun uskallus riittää tai silloin, kun työelämä käy sietämättömäksi.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kai Niemeläinen, #11.
Suuret ikäluokat ovat myös tehneet 6-päiväistä työviikkoa surkealla palkalla asuen ahtaassa kämpässä ilman mukavuuksia. Moni menetti säästönsä 1990-luvun lamassa, kun ostivat kalliin asunnon ja joutuivat myymään hintaromahduksen jälkeen omansa rapahinnalla. Moni joutui banksterien kynimäksi ja teki itsarin. Kaikki maksoivat ajoittain jopa 20 prosentin velkakorkoa. Ei se mitään herkkua ollut - paitsi joillekin bisneslurjustelijoille.

Tuo 15 vuoden eläke tarkoittaa samaa kuin maksuton myrkkykapseli 80 vuotta täyttäneille. Mutta kyllä kultaisen kädenpuristuksen kähmineet selviäisivät ehjin nahoin tästäkin "yleisestä laista". Heillä on aina hyvät veljensä, porsaanreikänsä ja veroparatiisinsa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kai Niemeläinen oletkohan kunnolla perehtynyt aiheeseen, josta nyt puhut? Vaikuttaa sille, että aika huonosti tunnet historiaa.

Joillakin on aina ollut ja on etuja. Suurella osalla kansalaisia ei niitä ole ollut eikä tule. Ehkä aikanaan on ponnisteltu liikaan hyvinvoinnin luomiseksi. Itse olemme siitä monin osin jääneet paitsi. Kateus vain tuntuu jylläävän. Ei meilläkään aina ollut töitä, Useampi lama ja työttömyyskin oli kohdattava. Sitä et tainnut tietää. Kyllä 1990-luvun lama kirpaisi ja kovaa ja työpaikat menivät alta. Niin ne aika ajoin menevät. 1968-1970-kieppeillä ei töitä saanut, mutta ei korvauksiakaan mistään. Minun onneni oli tuossa tilanteessa lähteä opiskelemaan, ehkä muutoin olisin mennyt työelämään ja elämä olisi kulkenut toista rataa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Eikö pääkaupungissa ole samaa käytäntöä kuin täällä Tampeeella?
65v täyttänyt pääsee kaupungin liikenteellä 10:00-14:00 aikana 84 senttiä . 1t vaihto oikeudella. 84 sentillä ehtii hyvin hoitaa asioita kaupungilla ja vaihdolla pääsee vielä kotiin .
Eläkealennushan on VR ja Linja-autoissa.

Tuosta eläkkeestä yhä vain leikataan .Nytkin indeksikorotukset -15-19.
Se on n.13e/kk.
Kun taas Johtajien lisäeläkkeisiin ei vaan saada loppua. Palkansaajat maksaa vielä -60 asti johtajien lisäeläkkeitä.
lähde:
HS/Tal.sanom.
Joiden eläkkeet ennestään on kultaisia kädenpuristuksia verrattuna työeläkkeisiin .

Käyttäjän OlliParviainen kuva
Olli Parviainen

Hyviä uutisia, Seniorit ja muutkin kansalaiset!

Seniorit ja muutkin saavat jo nykyään matkustaa HSL:n liikennevälineissä puoleen hintaan, sillä HSL:n lipunmyyntitulot kattavat vain 49% liikennöinnin kustannuksista, veronmaksajat kustantavat loput 51%.

Eräät erityisryhmät, kuten kansan- ja takuueläkeläiset, pääsevät matkustamaan vielä tätäkin pienemmällä omamaksuosuudella, ja rintamaveteraanit matkustavat ilmaiseksi.

Jos toiveissa on että esim. eläkeläisten lipunhintoja lasketaan nykyisestä, reilua olisi toki ehdottaa minkä matkustajaryhmien lipunhintoja HSL:n vastaavasti tulisi korottaa kattaakseen toimintansa kustannukset jatkossa?

Toimituksen poiminnat