*

enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Annetaanko numeroita vai arvioidaanko sanallisesti?

  • Osattiinpa sitä ennenkin!
    Osattiinpa sitä ennenkin!

Törmäsin Facebookissa erittäin hauskaan kuvaan, on sitä oppilasarvostelua ollut ennenkin. Kiertokoulustakaan ei ole niin kovin pitkä aika, sillä isoäitini Hanna Lalu kävi kiertokoulua Vehkalahdella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiertokoulu

Ei kiertokoulun arvosanataulukko huono ollutkaan, se voisi aivan hyvin soveltua nykykouluunkin. Sanan mitätön voisi korvata jollakin sopivammalla sanalla.

Kiertokoulun todistuksessa parasta on plussat ja miinukset, itse lisäisin vielä puolikkaatkin. Nyt opettajat voivat joutua arviointisolmuun.

Kuvitellaan esimerkki:

On kaksi oppilasta. Toisen oppilaan kokeiden keskiarvo jossakin oppiaineessa on 7.5  ja toisen oppilaan 8.4. Molemmat voivat silloin saada saman numeron, kahdeksikon.

Miksei voitaisi ajatella, että toinen oppilas saisi numeron 7.5 ja toinen 8.5? Oppilaan oikeusturvan kannalta on outoa, että kahdella oppilaalla kokeiden keskiarvon ero voi olla lähes numeron luokkaa, ja silti oppilaat saavat saman kasin.

Nykyoppilasarviointi on äärimmäisen sekavaa, opettajat eri kunnissa näpyttelevät Wilmalla todistuksia siten, että todistuksilla ei ole vertailukelpoisuutta olenkaan. Joissain kunnissa noudatetaan ohjeita pilkuntarkkaan, joissain kunnissa on puhdas numeroarvostelu.

Olen sekalinjan kannattaja.

Todistuskaavakkeessa olisi paikka numerolle, skaala yhdestä viiteen plussineen, miinuksineen ja puolikkaineen. Lisäksi kullekin oppiaineelle olisi pari tyhjää riviä opettajan kannustavaan sanalliseen arviointiin.

http://www.properuskoulu.net/2014/11/annetaanko-numeroita-vai-arvioidaanko.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Mika Samuel Kiekkijev

Vähän asian sivusta, mutta hyvin kannustavaa.

Koulutien ensimmmäiset kaksi vuotta opettajanani toimi ankara, mutta hyvin reilu auktoriteetti,oikein sellainen vanhan koulukunnan miesopettaja.

Hänellä oli ikuisesti mieleeni jäänyt tuomarointitapa liikuntatuntien pallopeleissä.

Nimittäin esim. jalkapallossa oli maalit ja puolikkaat maalit, jotka syntyivät, joko maalin läheltä ohi menneistä laukauksista, mutta myös hyvistä suorituksista, esim. pallonriisto tahi laukauksen torjunta.

Erinomaisin asia oli se, että puolikkaita ei lopputuloksessa yhdistetty vaan lopputulos saattoi olla esim. 3 maalia ja 2 puolikasta vs 2 maalia 3 puolikasta.

Kumpi voitti?

No sillä ei ollut merkitystä, mutta myöhemmin, paljon myöhemmin itse hoksasi, että ne puolikkaat maalit jaettiin hyvin kannustavasti ja juuri niille, ketkä sitä tarvitsivat.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Vaikuttaa tuo arviointi jotenkin ihmisystävälliseltä.Ei ainakaan maahan lyönti ole tarkoitus.
Onhan niitä opettajia jotka arvioivatkin myönteisessä ja kannustavassa hengessä.
Eipä se lasta tai vanhempiakaan kannusta ,jos arviointi on kuin arvostelua ja tuomionpasuunan kaikuja.

Toimituksen poiminnat